معاونت پژوهش
و فناوری دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری معاونت ایجاد و توسعه واحدهای
فناوری پارک علم و فناوری خراسان سخنرانی با عنوان علوم داده در فرصتهای کسبوکاری آن» را از ساعت
12 تا 14 روز یکشنبه 19 آذر در سالن استاد دکتر بزرگ نیای این دانشکده برگزار کرد.
در این نشست که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با حضور اعضای
هیئت علمی، دانشجویان و علاقمندان این موضوع برگزار شد، دکتر مسعود مظلوم، مدرس و پژوهشگر
پسادکتری دانشگاه آمستردام پیرامون آشنایی با علم داده به عنوان علم آینده، کاربردهای
علوم داده و معرفی بخشی از فرصتهای کسبوکاری علوم داده برای حاضران سخن گفت.
دکتر مظلوم هدف از این سخنرانی را معرفی علم داده در راستای
ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در IPM که با دیگر مراکز دنیا از جمله
مرکز علم داده آمستردام همکاری نماید، عنوان کرد.
وی در خصوص داده، مفاهیم علوم داده و معرفی اپلیکیشن مبتنی
بر آن مطالبی را بیان کرد.
دکتر مظلوم با تأکید بر این نکته که با توجه به حجم زیاد داده
ای که توسط استفادهکنندگان تولید می شود، داده به تنهایی به درد نمی خورد اظهار داشت
مهم آن است که اطلاعات و دانش را از آن داده ها استخراج و از آن دانش استخراجشده،
استفاده کنیم.
مدرس دانشگاه آمستردام در خصوص نحوه کار موتورهای جستجو و اینکه
چگونه استخراج دانش مبتنی بر علوم داده و یادگیری ماشین میتواند در رسانه های اجتماعی،
خریدوفروش، آبوهوا، ستارهشناسی، فیزیک، پزشکی، سیاست، ورزش، حوزه سلامت و شهر هوشمند
کاربرد داشته باشد، نکاتی را بیان داشت.
وی ضمن اشاره به تعداد فراوان افراد مستعد و توانمند به لحاظ
علمی در ایران بر پرورش متخصص علوم داده و بهرهگیری از مهارت آنها به عنوان راه حلی
کارا و کمهزینه برای رفع مشکلاتی از قبیل مصرف انرژی، آلودگی هوا، ترافیک، روانشناسی
و علوم انسانی، صنایع غذایی و بلایای طبیعی اشاره کرد.
دکتر مظلوم راهاندازی آزمایشگاههای علوم داده توسط شرکتها
و سرمایهگذاری روی دانشجویان دکتری، مشارکت در پیشنهاده های تحقیقاتی و کار با دانشجویان
را مبنای آغاز همکاری علم و صنعت برشمرد.
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه آمستردام در بخش دیگری از سخنانش
ضمن اشاره به قانون مور پیرامون انفجار داده ها، در خصوص استفاده از علم داده در معروفیت
برند و روش اندازهگیری معروفیت در شبکههای اجتماعی به عنوان کاربردی از بهکارگیری
علم داده در تجارت مطالبی را بیان کرد.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت آنالیز کردن اطلاعات شبکههای
مجازی در دنیای تجارت و نشان تجاری، درخصوص چگونگی تعیین محبوبیت برند با استفاده از
علم داده و هوش مصنوعی توضیحاتی ارائه کرد.
در پایان این برنامه دکتر مظلوم به پرسشهای حاضران پیرامون
موضوع پاسخ گفت.
.
.
کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد