سومین همایش ملی دولت پژوهی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

سومین همایش ملی دولت پژوهی با موضوع "چه باید کرد؟ راهبردهایی برای فردای ایران" روز چهارشنبه، 8 اردیبهشت ماه به همت گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد و در بستر فضای مجازی برگزار شد.

دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در آیین افتتاحیه همایش ملی دولت پژوهی با بیان اینکه آنچه برای شهروندان یک کشور مهم است زندگی آرام و در رفاه نسبی است، گفت: دولتها به وجود آمده اند که نیازهای جامعه را فراهم کنند و شرایطی فراهم کنند که در آینده فرزندانی تربیت شوند که بهتر از نسل فعلی جامعه را مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد دولت ها همواره باید در معرض نقد قرار بگیرد، اظهار کرد: استادان و صاحب نظران می توانند فعالیت دولتها را مورد بازبینی قرار دهند و پیشنهادات سازنده ای را در اختیار سیاستگذاران قرار دهند تا بتوانند در مسیر اصلی گام بردارند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد یکی از نقش های رشته های دانشگاهی را نقد و بررسی عملکرد دولتها و ارائه پیشنهادات لازم برای بهبود دانست و اضافه کرد: دانشگاه فردوسی مشهد و گروه علوم در این راستا با برگزاری همایش دولت پژوهی از سال 95 به دنبال ارائه راهکارهایی برای حل مسایل اساسی و چالش های مهمی است که دولتها با آن روبرو هستند.

پیش از سخنان دکتر کافی، دکتر سینایی، دبیر علمی سومین همایش ملی دولت پژوهی با اعلام اینکه دوران کرونا ویژگی های متفاوتی را بر زندگی انسان ها تحمیل کرده است و برگزاری این همایش هم از این قاعده مستثنا نیست گفت: زندگی و تاملات نظری اندیشمندان و صاحب نظران محکی برای کارآمدی دولتها به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه سده جدید شمسی ایران چالش های مهمی برای ایران به وجود آمده است که آینده ایران را متاثر خواهد ساخت، اظهار کرد: در این همایش با تمرکز بر چالش ها به دنبال پاسخ هایی در عرصه های اقتصاد، حقوق، سیاست داخلی، سیاست خارجی و سیاست های اجتماعی و فرهنگی هستیم.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه آشتی دادن علم و عمل به شکل گیری دنیای بهتری کمک خواهد ساخت و پژوهشگران در قبال ساختن جامعه ای بهتر وظیفه مهمی بر عهده دارند، یادآور شد:60 چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شده است و در راستای آن دو پیش نشست در بهمن و اسفند 99 و با همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی و مرکز سیاستگذاری دانشگاه تهران برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه عناوین و محتوای سخنان صاحب نظران به شناخت دانش پژوهان درباره دولت و ایران و راهبردهایی برای گذر از بحران هایی باشد که امروز و فردای ایران را با مخاطره مواجه ساخته است از تمام سخنرانان و صاحب نظرانی که با وجود محدودیت ها در این همایش شرکت کرده اند، قدردانی کرد.

در اختتامیه همایش نیز دکتر اسلامی، دبیر اجرایی همایش ضمن تشکر از دانشجویانی که بار اصلی همایش را بر دوش داشتند، گفت: دانشجویان علوم سیاسی دانشجویان توانمندی هستند که در همایش های مختلف اساتید خود را تنها نگذاشتند و نسبت به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی احساس تکلیف می کنند.

وی با بیان اینکه در همایش نخست به چیستی دولت پرداخته و بحث های فلسفی و تاریخی آن مطرح شد، اضافه کرد: همایش دوم بیشتر به آسیب های دولت اشاره داشت و در همایش سوم به چه باید کرد ها پرداخته شد و اینکه نخبگان بیشتر به چه مولفه هایی تاکید دارند.

گفتنی است این همایش در پنج پنل حقوق و قانون اساسی، سیاست های داخلی، سیاست های خارجی، سیاست های اقتصادی و سیاست های اجتماعی و فرهنگی و با حضور و سخنرانی اساتید و صاحب نظرانی چون دکتر محسن رنانی، دکتر فرشاد مومنی، دکتر غلامرضا کاشی، دکتر الهه کولایی، دکتر هادی خانیکی، دکتر علی دینی ترکمانی، دکتر علی اکبر گرجی، دکتر محمدجعفر حبیب زاده و دکتر محسن خلیلی برگزار شد.

فایل سخنرانی دکتر کافی افتتاحیه همایش               فایل سخنرانی دکتر رنانی افتتاحیه همایش                  فایل سخنرانی دکتر سینایی افتتاحیه همایش

فایل سخنرانی دکتر مالمیر پنل یک                    فایل سخنرانی دکتر گرجی پنل یک                        فایل سخنرانی دکتر حبیب زاده پنل یک

فایل سخنرانی دکتر سلطانی پنل یک                   فایل سخنرانی دکتر خلیلی پنل دو                          فایل سخنرانی دکتر کاشی پنل دو

فایل سخنرانی دکتر فتاحی پنل دو                     فایل سخنرانی دکتر بادامچی پنل دو

فایل سخنرانی دکتر زیبایی پنل سه                    فایل سخنرانی دکتر کلایی پنل سه 

فایل سخنرانی دکتر محروق پنل سه                   فایل سخنرانی دکتر فاطمی پنل سه                         فایل سخنرانی دکتر دینی پنل چهار

فایل سخنرانی دکتر خانیکی پنل پنج                   فایل سخنرانی دکتر فولادیان پنل پنج                       فایل سخنرانی دکتر داودی پنل پنج

فایل سخنرانی دکتر آزاد پنل پنج                      فایل سخنرانی دکتر چشومی پنل شش                      فایل سخنرانی دکتر مومنی اختتامیه

فایل سخنرانی دکتر اسلامی اختتامیه

 

 

 

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه