برگزاری سخنرانی عمومی در دانشکده علوم ریاضی

ارسال شده در تاریخ :

سخنرانی عمومی تحت عنوان « چرا علم داده؟ » در روز شنبه 29 آبان ماه ۱۴۰۰ باحضور اعضای هیأت علمی و سایر علاقمندان به صورت مجازی در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.

در این سخنرانی دکتر آرزو حبیبی راد عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی میزان اهمیت علم داده را در جهان امروزی بیان کرد. وی در ابتدا تعریف مختصری از علم داده ارائه داد و اظهار کرد که در سال‌های اخیر نه تنها بزرگتریـن دانشـگاه‌ها و مراکز علمـی جهان (مانند استنفورد، هاروارد، برکلی و آکسـفورد) به تاسیس مراکز تحقیقاتـی علـوم داده و تدویـن برنامه‌های درسی مربوط به علوم داده پرداخته‌اند، بلکه بسیاری از صنایع و کسب و کارهای پیشتاز (مانند آمازون، مایکروسافت و اوراکل) نیز در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به دنبال حصول کاربردهای علوم داده در سودآوری شرکت‌های خود هستند.

دکتر حبیبی راد منابعی مانند ترافیک جاده‌ای، تجارت و بازاریابی، حوزه سلامت، شبکه‌های اجتماعی و خدمات اینترنتی را به عنوان منابع تولید و مراکز پردازش داده‌ای فراوانی در ایران معرفی و بیان کرد که با توجه به جایگاه نسبتا مناسب محققان ایرانی در حوزه های آمار، ریاضی، کامپیوتر و هوش مصنوعی، توسعه علوم داده می‌تواند زمینه ساز تربیت دانشجویان توانمند و ارتقای سطح آموزشی دانشگاه باشد.

 در ادامه عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی ویژگی‌های یک محقق علم داده و اهمیت آن در کسب و کارها و تفاوت علم داده و داده کاوی را بیان کرده و به معرفی کتابهای مفید در این زمینه پرداخت. وی همچنین تاریخچه ای از داده کاوی و مراحل آن را ارائه کرد.

این جلسه با پاسخگویی دکتر حبیبی راد به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین و اهدای تقدیرنامه از طرف دانشکده علوم ریاضی به پایان رسید.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه