برگزاری جلسه هم‌اندیشی با استادان و فعالان علمی و فرهنگی افغانستانی در مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

جلسۀ هم‌اندیشی با استادان و فعالان علمی و فرهنگیِ افغانستانی ظهر روز دوشنبه 4 بهمن‌ماه 1400 در مرکز خراسان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این نشست گفتگومحور که به دعوت مرکز خراسان‌‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، استادان دانشگاه‌های هرات و کابل و برخی از فعالان فرهنگی کشور افغانستان با حضور در مرکز خراسان‌شناسی به طرح دیدگاه‌ها و ایده‌های خود در خصوص اهمیت و اقدامات این مرکز پرداختند.

در آغاز این نشست دکتر سلمان ساکت سرپرست مرکز خراسان‌شناسی ضمن عرض خیرمقدم، به تشریح برخی از اهداف این مرکز پرداخت. سپس دکتر محمدجعفر یاحقی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سیاست گذاری مرکز خراسان‌شناسی با بیان تاریخ مشترک ایران و افغانستان، وجود مرکز خراسان‌شناسی را فرصتی برای عملی‌کردن برنامه‌های علمی و فرهنگی مشترک بین ایران و افغانستان دانست.

 پس از آن، مهمانان نشست نیز ضمن تأکید بر اهمیت و نقش مرکز خراسان‌شناسی در تقویت زمینه‌های مشترک فرهنگی و لزوم تبدیل مرزهای جغرافیایی و سیاسی به رمز یگانگی، به طرح دیدگاه ها و پیشنهادهای خود از جمله ایفای نقش مرکز خراسان‌شناسی در شناخت و فهم اشتراک های فرهنگی خراسان بزرگ، بازسازی تاریخی خراسان فرهنگی، انجام کارهای مشترک برای حفظ زبان فارسی در افغانستان، نمایندگی مرکز‌ خراسان‌شناسی برای انجام تحقیقات تازه در راستای اشتراک های تاریخی و فرهنگی خراسان و بهره‌گیری از ظرفیت شخصیت‌های تاریخی و هویتی مشترک پرداختند.

شایان ذکر است دکتر عبدالغفورآرزو (عضو شورای سیاست گذاری مرکز خراسان‌شناسی)، واقف حکیمی، دکتر منیر، دکتر صلاح‌الدین جامی، دکتر شمس‌الحق آریانفر، دکتر فطرت، سمیعی، همایون پاییز، جوانمرد پاییز، یامان حکمت و تمنا از جمله مهمانان حاضر در این نشست بودند.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه