اکران مستند چشمه روشن در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

مستند چشمه روشن (روایتی کوتاه از زندگی و آثار دکتر غلامحسین یوسفی) روز چهارشنبه 6 بهمن ماه 1400 با حضور حامد پویان کارگردان این اثر و دکتر محمدجعفر یاحقی استاد پیشکسوت دانشگاه در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد، برای نخستین بار اکران شد.

در آغاز این مراسم دکتر سلمان ساکت رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه ضمن خوشامدگویی به مهمانان به ذکر ویژگی‌های اخلاقی استاد زنده‌یاد دکتر غلامحسین یوسفی پرداخت و پس از آن مهمانان را به دیدن مستند دعوت کرد.

پس از اکران مستند حامد پویان کارگردان اثر، نکاتی دربارۀ چگونگی و چرایی ساخت این مستند بیان کرد. پویان گفت: ما در عالم مستندسازی نباید تحت تأثیر سوژه‌ قرار بگیریم اما باید اعتراف کنم که در ساخت مستند استاد یوسفی ممکن نبود که تحت تأثیر سوژه‌ قرار نگرفت. ایشان ویژگی‌هایی داشت که هر کسی را تحت تأثیر قرار می‌داد.

 سپس دکتر محمدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد که روزگاری در کسوت شاگردی، محضر استاد زنده‌یاد دکتر غلامحسین یوسفی را درک کرده‌ بود به سخنرانی پرداخت و از سجایای اخلاقی و شخصیت ارزندۀ استاد یوسفی سخن گفت. وی اظهار داشت معلمی تنها کلاس رفتن نیست بلکه هنر معلمی، نشاندن بذر علم و معرفت در شاگردان است که استاد یوسفی از عهدۀ این کار خوب برآمده بود. استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی در ادامه به حساسیت و دقت دکتر یوسفی در چاپ آثارشان و ویژگی انتقادپذیری ایشان اشاره کرد.

دکتر یاحقی اظهار داشت: زنده‌یاد دکتر غلامحسین یوسفی از لحظه‌ای که کتاب را به چاپخانه می‌آورد تا لحظه‌ای که کتاب به دست مخاطب می‌رسید مراقب کتاب بود و پس از چاپ هر اثر از انتقادهایی که بر آن ها وارد می‌شد بسیار استقبال می‌کرد و این ویژگی یکی از ممتازترین و کمیاب‌ترین خصلت‌هایی بود که در کمتر کسی دیده می‌شد.

 او در پایان سخنان خود به نقش و تأثیر دکتر یوسفی بر زندگی و شخصیت خود اشاره کرد و افزود من بسیار سعی کرده‌ام حسی را که از استاد یوسفی گرفته‌ام به نسل بعد منتقل کنم.

در ادامه دکتر پورخالقی چترودی به ذکر خاطراتی از دکتر یوسفی پرداخت و به ویژگی انتقادپذیری و دقت نظر  ایشان در چاپ آثارشان تأکید کرد.

در پایان مراسم هدیه و لوح یادبود از طرف مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد به دست‌اندرکاران فیلم اهدا شد.

لازم به ذکر است این مستند در صدا و سیمای خراسان رضوی و با همکاری چند نهاد فرهنگی از جمله سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد تهیه شده است.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه