همایش دولت‌پژوهی، فرصتی برای پاسخ به چالش ها و بحران دولت در ایران

ارسال شده در تاریخ :

با تلاش گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، سومین همایش علمی دولت‌پژوهی روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت به صورت مجازی و با حضور اساتید و صاحب نظران رشته های علوم سیاسی، حقوق، علوم اجتماعی و اقتصادی برگزار خواهد شد.

دکتر وحید سینایی؛ عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی سومین همایش دولت‌پژوهی با بیان اینکه این همایش با محوریت ارائه راهبردهایی برای فردای ایران کار خود را از دی ماه سال گذشته آغاز کرده است، گفت: دو پیش نشست برای این همایش ترتیب داده شده بود که پیش نشست اول با همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی در بهمن ماه 1399 و دومین پیش نشست به میزبانی دانشگاه تهران در اسفند 1399 برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش در پنج پنل حقوق و قانون اساسی، سیاست های داخلی، سیاست های خارجی، سیاست های اقتصادی و سیاست های اجتماعی و فرهنگی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این همایش سخنرانانی چون دکتر محسن رنانی، دکتر فرشاد مومنی، دکتر غلامرضا کاشی، دکتر الهه کولایی، دکتر هادی خانیکی، دکتر علی دینی ترکمانی، دکتر علی اکبر گرجی، دکتر محمدجعفر حبیب زاده و دیگر صاحب نظران درپنل های صبح و عصر به طرح و بررسی دیدگاه های متفاوت در باره چالش ها و بحران های دولت در ایران و شناخت راهبردها و راه کارهایی برای اصلاح  و تغییر ساختار کنونی دولت در ایران خواهند پرداخت.

دبیر علمی سومین همایش دولت پژوهی در خصوص موضوع، اهداف و محورهای دوره های پیشین این همایش اظهار کرد: نخستین همایش دولت پژوهی در اسفند 1395و با هدف تبیین وجوه نظری، کاربردی و شناسایی آسیب‌های دولت برگزار شد و بیشتر به مباحث نظری و کلانی که در ارتباط با دولت وجود داشت، پرداخت. در دومین همایش که در اسفند 1397 و با عنوان دولت جمهوری اسلامی، بنیان، آسیب و چشم انداز برگزار گردید به مسائل دولت جمهوری اسلامی پرداخته شد و مقالات و سخنرانی‌ها بر بنیان‌های نظری و آسیب‌هایی که دولت جمهوری اسلامی با آن مواجه است متمرکز بود.

دکتر سینایی هدف از برگزاری سومین همایش را تمرکز بر آینده دولت در ایران و چالش هایی که دولت در بلند مدت با آن روبروست، عنوان کرد و یادآور شد: در آستانۀ ورود به سده جدید شمسی، ایران با چالش‌ها و پرسش‌های مهمی روبرو است که نحوه پاسخگویی به آن‌ها می‌تواند آینده‌ی دولت و جامعه را تغییر دهد.

وی در خصوص دلیل استمرار موضوع این همایش در سالهای مختلف گفت: با توجه به شرایطی که ایران در چهل سال اخیر در ورطه‌ی آن قرار گرفته و کشور همواره در وضعیت اضطراری و جامعه در آستانه تعلیق و حتی استیصال است، عنوان دولت پژوهی و زیرعنوان‌های که برای این همایش ها انتخاب می شوند این پتانسیل را دارند که در مقاطع مختلف، موضوع پژوهش و تبادل آرا و نظرات متفاوت قرار گیرند.

دکتر سینایی هدف از برگزاری همایش های علمی را فراهم آوردن بستری برای تعاطی افکار و طرح نظرات و پژوهش های علمی دانست و اظهار کرد: در همایش های دولت پژوهی نیز همواره توجه به مسائل حساس و حاد جامعه و دولت در ایران مورد توجه بوده است. در این همایش، با طرح پرسش کلیدیِ «چه باید کرد»، جستجوگر راهبردهایی اساسی هستیم که بتواند با شناسایی مشکل‌ها و چالش‌های کنونیِ دولت وجامعه، پرتویی بر فردای ایران بیفکند. این نکته هم لازم به ذکر است که منظور از دولت(state)  که در همایش های دولت‌پژوهی به آن می پردازیم ، نهادی فراتر از قوه مجریه و کابینه است و همه نهادها و دستگاههایی که در درون نظام سیاسی و حکومت قرار می‌گیرند را شامل می‌شود. 

گفتنی است حضور در سومین همایش ملی دولت پژوهی برای عموم آزاد است و علاقه مندان می توانند با ورود به لینک https://www.skyroom.online/ch/aryanmanesh/ipsakb در پنل های مختلف همایش از ساعت 9 الی 18:30حضور یابند. در ضمن سایت همایش به آدرس http://stateconf3.um.ac.ir/fa/ اطلاعات کامل تری در خصوص پنل ها در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه