اختتامیۀ یازدهمین جشنوارۀ دانشگاهی حرکت برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد روز پنجشنبه 19 اسفند 1400 اختتامیۀ یازدهمین جشنوارۀ دانشگاهی حرکت به‌همت انجمن‌های علمی‌دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور دکتر محمدعلی اسلامی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تالار رودکی برگزار شد.

دکتر محمدعلی اسلامی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این جشنواره اظهار کرد: ظرفیت بی‌نظیری در انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور داریم. فراگیرترین انجمن‌ها در دانشگاه‌های کشور، انجمن‌های علمی هستند. حدود ده‌هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارند و سپس حدود 7400 کانون‌ فرهنگی، تشکل‌ و اتحادیه‌ هستند.

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی به‌دلیل اینکه هررشته می‌تواند یک انجمن علمی داشته باشد، بسیار فراگیرند. یکی از اولویت‌های اصلی ما در وزارت علوم، حمایت و توانمندسازی این انجمن‌ها هستند که بتوانند به خودشکوفایی و در حوزۀ علمی و تخصصی خود به مدارج بالا برسند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در دانشگاه فردوسی مشهد 70 انجمن علمی وجود دارد و این یک ظرفیت است. اگر ما ظرفیت‌های خود را نشناسیم و آن‌ها را توانمند نکنیم، تبدیل به فرصتی که انتظار داریم نمی‌شوند و دچار رخوت و رکود خواهند شد. اگر می‌خواهیم این اتفاق نیفتد، در گام اول انجمن‌های علمی و مجموعه‌های دانشجویی ما باید به یک هویت‌یابی موفق فردی و جمعی برسند.

وی افزود: اینکه بخشی از دانشجویان به کارهای علمی، فرهنگی و اجتماعی اقبال نشان نمی‌دهند، به‌خاطر چالش‌های هویت‌یابی‌ای است که باید به آن‌ها پاسخ دهیم. تعداد زیادی از فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌های ما، ضعف در مخاطب‌شناسی دارند. حضور در انجمن علمی به‌عنوان مجموعه‌ای که می‌تواند شتاب‌دهنده باشد، به شناخت استعدادهای علمی و فراهم‌کردن زمینه‌های کارآموزی و داشتن هویت تحصیلی و شغلی تثبیت‌شده کمک می‌کند.

دکتر اسلامی در خصوص اهمیت فعالیت‌ انجمن‌های علمی گفت: کاری که در انجمن‌های علمی انجام می‌شود کلیدی است، چون کمک می‌کند مهارت‌های کار جمعی و گروهی یاد بگیرید و ارتباط موثرتان تقویت شود. این‌ها مهارت‌های زندگی‌اند که در کل دنیا روی آن‌ها تمرکز می‌شود. انجمن‌های علمی‌ای داریم که با شرکت‌هایی در سطح ملی همکاری و در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند. از این جهت نقش انجمن علمی بسیار پررنگ است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه گفتمان غالب انجمن‌های علمی بحث کارآمدی و اثربخشی و ارتباط با جامعه و صنعت است. ظرفیت‌ها و فضاهای بسیار خوبی در دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان یک دانشگاه پیش‌گام در حوزۀ فعالیت‌های دانشجویی ایجاد شده‌اند.

دکتر اسلامی دربارۀ اهمیت توان علمی و عملیاتی عنوان کرد: به میزانی شما می‌توانید در انجمن علمی موفق باشید که توان علمی و عملیاتی خود را افزایش دهید. توان علمی با جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید افزایش می‌یابد و توان عملیاتی همان توانایی اجرایی و ارتباطی است. شما می‌توانید حلقۀ ارتباطی مجموعه‌های دانشگاهی با مجموعه‌های خارج از دانشگاه باشید.

سپس امیر حجتی، دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در سال گذشته 1200 عنوان فعالیت داشته‌اند که در دوران کرونا و در بین تمام تشکل‌ها و دانشگاه‌های کشور، یک آمار بی‌نظیر است. می‌توان گفت هیچ دانشگاهی در کشور نتوانسته به چنین رقمی برسد. همچنین پنج دبیر اتحادیۀ انجمن‌های علمی‌دانشجویی از دانشگاه فردوسی مشهد هستند.

وی ادامه داد: امروزه انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد به بلوغی رسیده‌اند که علاوه بر فعالیت‌های رایج، در راستای کارآفرینی، آموزش نیروی انسانی متخصص و افزایش توان اشتغال‌پذیری دانشجویان نیز فعالیت می‌کنند که یکی از مأموریت‌های دانشگاه از سال 1400 تا 1410 است. این امر حاصل همکاری صدها دانشجو و همراهی اساتید مشاور است.

دکتر حمیدرضا طاهری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در سخنانی در این مراسم اظهار کرد: انجمن‌های علمی موتور محرک دانشگاه فردوسی مشهد هستند. اگر دانشگاه بخواهد حرکت روبه‌جلو و باسرعتی داشته باشد و دانشجوی کارآمد، متخصص و متعهد برای جامعه تربیت کند، کریدور آن از طریق انجمن‌های علمی است. کارآمدی از این مسیر می‌گذرد و دانشجو نمی‌تواند فقط با آموزشی که برای همه تدوین شده به کارآمدی و مسئولیت‌پذیری برسد.

وی خاطرنشان کرد: تمرین مسئولیت‌پذیری اجتماعی، دغدغه‌مندی و همکاری در انجمن علمی اتفاق می‌افتد. دانشجو نمی‌تواند وارد دانشگاه و انجمن علمی شود، ایده و همکاری داشته باشد و بعد بگوید شغلی پیدا نمی‌کند. کانون‌ها و تشکل‌های اسلامی ما نیز همین‌طور هستند.

دکتر طاهری افزود: رسالت همۀ ما و به‌ویژه انجمن‌های علمی سنگین است، چون باید اعضای جدید را جذب کنند؛ به‌خصوص در دوران کرونا که روال کار تغییر کرده است و با دانشجویانی مواجهیم که نه‌تنها دانشگاه، بلکه دبیرستان را هم تجربه نکرده‌اند. ارتباط‌گیری شما در این مدت و روشن نگه داشتن چراغ انجمن‌های علمی جای تشکر و قدردانی دارد.

در این اختتامیه از غرفۀ دانشکده‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست، مهندسی و ادبیات و علوم انسانی در نمایشگاه حرکت به‌عنوان غرفه‌های سبز تقدیر شد.‌

نتایج یازدهمین جشنوارۀ دانشگاهی حرکت دانشگاه فردوسی مشهد به شرح زیر است:

بخش انجمن علمی برتر: انجمن‌های علمی‌دانشجویی مهندسی مکانیک، علوم و مهندسی آب و حقوق

بخش مسابقه: انجمن‌های علمی‌دانشجویی حقوق، علوم تربیتی و مهندسی صنایع

بخش نشریه: انجمن‌های علمی‌دانشجویی علوم دامی (نشریۀ رویان)، علوم سیاسی (نشریۀ سیاست‌نامه) و مهندسی شیمی (نشریۀ پایاتیک)

بخش محتوای دیجیتال: انجمن‌های علمی‌دانشجویی هوافضا و تاریخ و تمدن ملل اسلامی و کمیتۀ روابط‌عمومی انجمن‌های علمی‌دانشجویی

بخش ویژۀ اقتصاد دانش‌بنیان و رونق تولید ملی: انجمن‌ علمی‌دانشجویی مهندسی مکانیک

بخش خلاقیت: انجمن‌های علمی‌دانشجویی زمین‌شناسی، مهندسی مکانیک، علوم و مهندسی آب، فقه و مبانی حقوق اسلام، علوم سیاسی و معماری

بخش کارآفرینی: انجمن‌ علمی‌دانشجویی مهندسی مکانیک بیوسیستم

انجمن‌های علمی قابل تقدیر به عنوان انجمن برتر: انجمن‌های علمی‌دانشجویی هوافضا، علوم دامی، مهندسی صنایع و علوم سیاسی در بخش انجمن برتر؛

انجمن‌های علمی‌دانشجویی معماری و تاریخ و تمدن ملل اسلامی در بخش مسابقه؛

انجمن‌های علمی‌دانشجویی هوافضا (نشریۀ پرواز)، حقوق (نشریۀ دادوبیداد)، مکانیک بیوسیستم (نشریۀ نات)، علوم و مهندسی آب (نشریۀ موج) و فقه و مبانی حقوق اسلام (نشریۀ فقه پویا) در بخش نشریه؛

انجمن‌های علمی‌دانشجویی صنایع غذایی و مهندسی شیمی در بخش محتوای دیجیتال؛

انجمن‌ علمی‌دانشجویی محیط‌زیست در بخش ویژۀ محیط‌زیست؛

انجمن‌ علمی‌دانشجویی ماهاد در بخش خلاقیت؛

انجمن‌ علمی‌دانشجویی شهرسازی در بخش کارآفرینی؛

و انجمن‌های‌ علمی‌دانشجویی علوم دامی، فلسفه و فقه و مبانی حقوق اسلام در بخش آموزش

 

خبرنگار: یگانه تقی‌زاده

 

harkat2

 

harkat3

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه