گزارشی از برگزاری پنجاه و چهارمین نشست مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی اداره کل تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد، پنجاه و چهارمین نشست مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، ۲۳ لغایت ۲۵ خردادماه 1403 با حضور دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر ابراهیم علی‌دوست، مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان و مدیران تربیت‌بدنی بیش از صد دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در افتتاحیه این نشست که روز پنجشنبه ۲۴ خردادماه برگزار شد، دکتر مسعود میرزائی شهرابی، ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از زحمات دکتر داداش‌پور در این سال‌ها گفت: شهید آیت‌الله رئیسی توجه ویژه به جوانان داشت، به خصوص در حوزه آموزش عالی، ورزش و فناوری و نوآوری.

دکتر میرزائی ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی اقدام ویژه‌ای در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها در دوران ریاست جمهوری انجام داده‌اند که آن مصوبه‌ای بود که در شورای عالی امنیت انجام شده و پست دانشگاهی از تک ستاره به دو ستاره تبدیل شد؛ بدین معنا که تمامی دانشجویان اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند در دانشگاه‌ها به کار گرفته شوند و در دانشگاه فردوسی مشهد نیز از ظرفیت دانشجویان با استعداد استفاده شد.

دکتر هاشم داداش‌پور ضمن بیان اهمیت المپیاد فناورانه مطرح کرد: ما باید المپیاد ورزش‌های فناورانه مانند بازی‌های رایانه‌ای را در دانشگاه‌ها توسعه و گسترش دهیم. استقبال از ورزش‌های فناورانه در بین جوانان و دانشجویان زیاد است. ما به عنوان مدیران تربیت‌بدنی، باید بتوانیم بخشی از افرادی که قصد حضور در ورزش‌های همگانی و قهرمانی را ندارند در دیگر حوزه‌های ورزشی مانند ورزش‌های فناورانه شرکت دهیم.

وی افزود: در برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه قصد داریم، خلأ موجود در حوزه فناوری و ورزشی را پر کنیم. رباتیک و هوش مصنوعی به شدت ورزش دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است و ما اولین کشوری هستیم که از این تکنولوژی استفاده می کنیم.

دکتر داداش‌پور در پایان سخنان خود گفت: ما بازی‌های همبستگی ورزش دانشجویان کشورهای اسلامی را با همت شما آبرومند برگزار خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم ورزش دانشجویان کشورهای اسلامی را در ایران به دست بگیریم و به مرور زمان آن را تثبیت کنیم.

در ادامه این مراسم، دکتر ابراهیم علی‌دوست نیز به ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ در جهت توسعه ورزش دانشگاهی پرداخت.

 سپس مهندس مهدی اکبرپور، مدیرکل دفتر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایراد سخنرانی پرداخت. وی بیان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌رو توسعه ورزش، ابزار و امکاناتی مانند زمین، فضای سرپوشیده و ابزار استاندارد و به‌روز است که در ورزش مورد نیاز می‌باشد.

 وی در ادامه گفت: هزینه ورزشی سال گذشته در دانشگاه‌های مختلف قریب به ۱۱۰ میلیارد تومان است و الان ما حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع بنای نیمه‌کاره داریم.

مهندس اکبرپور درباره‌ی راهکار کمبود هزینه بیان کرد: باید برای حوزه ورزش سراغ قانون بودجه به خصوص قانون برنامه ششم توسعه کشور برویم، آنجا دولت مکلف است ۲۷صدم درصد را از مالیات ارزش افزوده برای ورزش همگانی و ورزش زورخانه‌ای هزینه کند که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

 مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم گفت: حدود ۱۰هزار میلیارد تومان برای مولدسازی در این دوره اختصاص یافته است؛ در مولدسازی پروژه‌های اولویت‌داری که نیمه‌کاره یا ضروری است گفته می‌شود.

در ادامه این نشست، عصر روز پنجشنبه 24 خردادماه، ۴ کارگروه با موضوعات بررسی مسئولیت مدنی و حقوقی، بررسی وضعیت ساختار و نیروی انسانی تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها، اصلاح و تدوین آئین‌نامه‌های ورزش دانشگاهی و بررسی ورزش کارکنان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در آخرین روز و اختتامیه نشست مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، دکتر نوری، دبیر کارگروه ساختار و تشکیلات اداره کل تربیت‌بدنی، دکتر شفابخش، دبیر کارگروه اصلاح و تدوین آئین‌نامه‌های ورزش دانشگاهی، دکتر دوستی، دبیر کارگروه مسئولیت مدنی و حقوقی و دکتر رشیدلمیر، دبیر کارگروه ورزش کارکنان، گزارشی کوتاه از روند هم‌اندیشی مدیران ارائه دادند و در پایان، جلسه پرسش و پاسخ و جمع‌بندی موضوعات مطرح شده با حضور دکتر نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان صورت پذیرفت.

شایان ذکر است برگزاری مراسم غبارروبی مزار شهدای دانشگاه فردوسی مشهد و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب، رونمایی از پوستر شانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی، زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) و برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در جوار بارگاه منور رضوی و اجرای ورزش باستانی، از جمله برنامه‌های فرهنگی در این نشست بود.

p1

p2

p3

p4

p5

p6

p7

p8

p9

p10

p11

p12

p13

p14

p15

p16

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه