نشست هم‌اندیشی مسئولین دانشگاه‌ها با فرماندهی سپاه امام رضا علیه السلام

ارسال شده در تاریخ :

روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه 1403، نشست هم‌اندیشی مسئولین دانشگاه‌ها با فرماندهی سپاه امام رضا علیه السلام با حضور و سخنرانی دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این مراسم، دکتر میرزائی، نشان ویژه دانشگاه فردوسی مشهد را جهت تقدیر از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سردار غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا (ع) اهدا کرد.

متن سخنرانی دکتر میرزائی در این نشست به شرح زیر است:

سلام و درود خدا بر بزرگ معلم انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) که درس آزادگی و مقاومت را برای نسلی شروع کرد که در این دوران ثمره‌هایی چون عملیات غرورآفرین و پیروزمندانه وعده‌ی صادق داشت.

وعده‌ی صادق پاسخ به یک تجاوز نظامی نبود که در حقیقت، نمود هم‌نشینی علم و دانش با آرمان‌ها با الگوی انقلاب اسلامی بود.

این الگو بیان کرد دقیقا در نقطه‌ای که دشمن همه‌ی توان خود را معطوف به مختل کردن و سکون انقلاب اسلامی با ابزارهای مختلف تحریم، تضعیف، جنگ روانی و نفوذ کرده است، می‌توان پیشتاز همان عرصه بود.

ما در آموزش عالی شاهد سنگ‌اندازی‌های استکبار جهانی در مسیر دستیابی به علم و فناوری هستیم و می‌دانیم مسیر احصا علم تا رسیدن به محصول چه چالش‌هایی می‌تواند داشته باشد اما الحمدالله، جمهوری اسلامی در محل تمرکز دشمن برای فتنه‌انگیزی، معجزه آفرین ظاهر شد .

سردار محترم، بسیج اساتید و بسیج دانشجویی وعده صادق الگوی رفتاری و همکاری ماست.

انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف خود به کارآمدی کامل در نظام آموزش عالی نیازمند است و این فقط با روحیه‌ی دلیرمردانی چون بسیج دانشجویی و بسیج اساتید و به دست حمایت سپاه محقق خواهد شد.

در روزگاری که در ایالات متحده آمریکا در دانشگاه‌های تراز اول دنیا، نیروهای مسلح حق مسلم آزادی دانشجو و استاد را می‌گیرد و با وحشی‌گری به ساحت علم تعرض میکند، در جمهوری اسلامی ایران، سپاه خانواده‌ی علم و دانش و فناوری را دور هم جمع کرده است که از قداست علم حفاظت کند.

حضرت آقا می‌فرمایند: «از اوّلِ تشکیل سپاه، افراد سپاه و عناصر سپاه برخوردار بودند از ارزش‌های دین و انقلاب، مثل ایثار، مثل فداکاری، مثل حضور جهادی دائمی و شبانه‌روزی، مثل اطاعت و تسلیم در مقابل امام بزرگوار؛»

این ویژگی ها هم‌چنان در پاسداران و بسیجیان عزیز وجود دارد و حقیقتا ما در سطح دانشگاه وقتی بررسی می‌کنیم، زمانی که مشکل یا بحرانی پیش می‌آید چه در سطح استان، شهر یا کشور، بسیج دانشجویی است که مخلصانه، جهادی و به هنگام برای نقش‌آفرینی وارد میدان می‌شود مثل اغتشاشات پارسال که بنده در آن زمان رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نبودم، اما دیدیم و شنیدیم که چگونه بسیج دانشجویی، غائله اغتشاشات دانشگاهی را با تدبیر و شجاعت، حل کرد.

در مجموعه سپاه، علم و عمل در هم تنیده است؛ قدرت سخت و قدرت نرم در هم تنیده است. قدرت سخت موشک و پهپاد و امثال این‌ها و قدرت نرم حضور در بین مردم، حرف زدن با مردم، کمک به مردم؛ نگاه به آرمان‌ها در کنار توجّه به واقعیّت‌ها و پرداختن به واقعیّت‌ها در سپاه وجود دارد.

امروز دنیا به سمتی حرکت می‌کند که مردم دنیا بتوانند، مستکبران و ظالمان عالم را بشناسند، به خصوص پس از عملیات وعده صادق، افکار عمومی دنیا با ماهیت ضدتروریستی و ضداستکباری آشنا شد و به چشم دید  همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند، سپاه بزرگ‌ترین سازمان ضدّ تروریستی در همه‌ی دنیا است؛ یک سازمان مجهّز نظامی است؛ یک سازمان کارآمد و مستقلّی است که کارهایی می‌تواند انجام دهد که خیلی از ارتش‌های بزرگ دنیا نمی‌توانند انجام بدهند.

که نمونه این کار عملیات وعده صادق علیه یکی از تروریست‌ترین دولت‌های جعلی جهان یعنی رژیم غاصب صهیونیستی بود که امیدوارم با ادامه این عملیات‌ها، به زودی شاهد برچیده شدن بساط این دولت جعلی باشیم.

همانطور که حضرت آقا می‌فرمایند: «سپاه در درون خودش متوقّف نماند، توانایی‌های خودش را روزبه‌روز افزایش داد؛ هم با همّت درونی خود سپاه، هم با همکاری فراسازمانی‌ای که انجام گرفت.»

یکی از عرصه‌های همکاری فراسازمانی سپاه، با دانشگاه است که می‌بایست با همت ما و افراد حاضر در این جلسه، چند برابر شود.

ما در مسائل علمی باید سطح همکاری‌های‌مان برای حل مسائل کشور و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دهیم. تحقیقات دانشگاه‌های ما باید کاربردی شود و ما باید به استقلال و خودکفایی در تولید محصولات دانش‌بنیان برسیم.

ما باید نیروی انسانی متخصص و متعهدی تربیت کنیم که بتواند در حل مسائل کشور نقش‌آفرین باشد و وارد نهادها و سازمان‌های مقدسی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شوند که بحمدلله تا الان این تربیت نیرو به همت بسیج دانشجویی وجود داشته اما می‌بایست باز هم گسترش یابد.

ما در مسئله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که حضرت آقا فرمودند، جهش تولید با مشارکت مردم ؛ این یعنی همان الگوی بسیج، این بار در مسائل اقتصادی و تولید.

ما به عنوان مسئولین دانشگاه بستر لازم جهت این مشارکت را فراهم می‌کنیم و از بسیج دانشجویی به خصوص بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد توقع دارم یکی از مهم‌ترین راهبردهای خودشان را این مسئله بدانند و ما هم هر کمک و حمایتی باشد، درخدمتیم و یکی از نمونه‌های خوب، برگزاری اردوهای جهادی صنعتی است.

در مسائل فرهنگی و اجتماعی، اوضاع دانشگاه‌ها نه به آن سیاهی است که دشمن می‌گوید نه عاری از مشکلات و حقیقتا باید همت کرد تا این مسائل را حل کرد. یکی از شاه‌کلیدهای حل مسائل فرهنگی، جهاد تبیین است.

وی افزود: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از دانشجویان ما را مسموم کرده است و باعث ایجاد ناامیدی شده است، که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است.

p1

p2

p3

p4

p5

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه