نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به استاندار خراسان رضوی جهت بررسی ابعاد مختلف سیلاب اخیر مشهد

ارسال شده در تاریخ :

متن نامه دکتر میرزائی به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای نظری، استاندار محترم استان خراسان رضوی

موضوع: بررسی ابعاد مختلف سیلاب چهارشنبه 1403/2/26

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند سیلاب‌های اخیر بخصوص سیلاب چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه 1403 نشان داد که شهر مقدس مشهد از نظر ساختار و تأسیسات زیربنایی آمادگی کافی برای مقابله با چنین حوادثی را ندارد و خشکسالی‌های مداوم باعث شده که دستگاه‌های ذیربط به احتمال وقوع بارندگی‌های شدید بی‌توجه باشند.

با توجه به آنکه چنین اتفاقاتی در سال‌های گذشته در مشهد و سایر نقاط کشور بارها به وقوع پیوسته (مانند سیلاب 16 خرداد 1371 در شهرک نجفی مشهد و سیلاب 5 فروردین 1398 شیراز) و پس از مدتی به فراموشی سپرده شده است، لازم است به این زنگ خطرها توجه ویژه شود تا خسارت‌های مالی و جانی به حداقل ممکن برسد. لذا ضروری است از وقایع اخیر تحلیل علمی و فنی مناسبی انجام شود و دستگاه‌های ذیربط نیز عملکرد خود را در فضای مناسب و به دور از هیاهوی رسانه‌ای توضیح دهند تا ضمن مشخص شدن عوامل مؤثر بر ایجاد بحران، برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی مناسب انجام شود تا در آینده چنین حوادثی رخ ندهد.

دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی دارد که طی یک همایش علمی و تخصصی در تاریخ چهارشنبه 9 خرداد 1403 ابعاد مختلف این وقایع را مورد بررسی قرار دهد.

موضوعات در نظر گرفته شده برای این همایش بصورت زیر است:

- تحلیل علمی تخصصی سیلاب 26 اردیبهشت 1403

- عوامل مؤثر بر تشدید سیلاب و آبگرفتگی در نقاط بحرانی (عوامل طبیعی، دخل و تصرف‌های محیطی و...)

- عملکرد دستگاه‌های ذیربط برای مدیریت بحران

- درس‌های سیلاب‌های گذشته

- هشدارهای هواشناسی و درجه اهمیت آن‌ها

-راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث

بدینوسیله ضمن دعوت از حضرتعالی برای شرکت در این همایش، خواهشمند است در صورت امکان دستورات مقتضی برای حضور مسئولین یا نمایندگان دستگاه‌های ذیربط برای حضور در این همایش را صادر فرمایید.

با تشکر

مسعود میرزائی شهرابی

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه