جایگاه چهارم دانشگاه فردوسی مشهد در گزارش سالانه نیچر ایندکس 2024

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه ISC گفت: در گزارش 2024 پیشگامان پژوهش که بر اساس داده‌های نیچر ایندکس از 1 ژانویه 2023 تا 31 دسامبر 2023 است، کشور ایران در میان کشورهای جهان حائز جایگاه 32 شده است.

در این گزارش کشورهای چین، آمریکا و آلمان به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم را دارند. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای جهان در جدول زیر نشان داده شده است.

1

وی افزود: بر اساس 5 حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، علوم بهداشت، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی بهترین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه موضوعی فیزیک با جایگاه جهانی 28 بوده است. عملکرد ایران در 5 حوزه موضوعی بر اساس تعداد سازمان‌های ایرانی حاضر و نیز تعداد و سهم مقالات در جدول زیر آمده است.

2

در این گزارش، 107 سازمان ایرانی حضور دارند که 86 سازمان ماهیت دانشگاهی دارند. در بین کلیه سازمان‌ها، دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه چهارم قرار دارد و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب نموده اند. عملکرد 20 سازمان­ برتر جمهوری اسلامی ایران در پایگاه نیچر ایندکس 2024 در جدول زیر نشان داده شده است. 

3

رئیس موسسه ISC افزود: مجلات گنجانده شده در نیچر ایندکس، صرف نظر از ناشر، توسط پژوهشگران فعال علوم طبیعی انتخاب شده‌اند. بدین صورت که از پژوهشگران خواسته شده است که نشریاتی را که ترجیح می‌دهند بهترین کار خود را در آن‌ها منتشر کنند را بدون توجه به معیارهایی مانند ضریب تأثیر نشریه و بر اساس درک خود از محتوای نشریات فهرست نمایند. این فرآیند اخیراً در سال 2023 برای افزودن مجلات علوم سلامت نیز انجام شده است که تعداد نشریات آن به 145 نشریه رسیده است.

وی گفت: نیچر ایندکس بخش کوچکی از تعداد کل مقالات تحقیقاتی منتشر شده را دنبال می‌کند و فقط علوم طبیعی و علوم بهداشتی را پوشش می‌دهد. عوامل زیادی وجود دارد که خروجی یک مؤسسه را در نیچر ایندکس تعیین می‌کنند. اندازه مؤسسه و همچنین ترکیب تخصص­‌های تحقیقاتی در مؤسسه، از جمله عوامل اصلی می‌­باشند. نیچر ایندکس راهکاری جهت نرمال‌سازی داده‌ها برای چنین عواملی ندارد بلکه تنها داده‌های خامی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به تجزیه و تحلیل کمک کند.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه