برگزاری نشست هم‌اندیشی اساتید در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع الگوهای زیسته‌ی ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ایمانی مقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از مدیران و اساتید در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی با اشاره به ویژگی‌های بارز رئیس‌جمهور دولت سیزدهم گفت: مردمی کردن امور و تحول‌گرایی دو کلیدواژه اساسی شهید رئیسی بود که نشان از تعامل و بهره‌گیری ایشان از نخبگان داشت.

دکتر میرزائی با تأکید به ولایت‌پذیری شهید رئیسی گفت: این یکی از ویژگی‌های متمایز ایشان بود.

وی افزود: شهید رئیسی در حوزه آموزش عالی معتقد بود که دانشگاه تراز انقلاب باید محل تربیت نیروی انسانی دانشمند، مسئولیت‌پذیر در حل مشکلات و امیدوار به آینده کشور باشد که در این امر باید با توجه به نیازهای کشور و دنیا با جوانان آینده‌ساز گفت‌وگو کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: شهید رئیسی در آموزش عالی، علم نافع، تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق‌مداری در علم را دنبال می‌کرد و به دنبال کمک‌های دانشگاهیان در سیاست‌گذاری و ارتقای اقتصاد بود.

وی به پیگیری رئیس دولت سیزدهم در برگزاری شورای عالی عتف به منظور تحقق اهداف حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: در سال‌های پیش جلسات این شورا بدون حضور رئیس‌جمهور و به طور نامنظم برگزار می‌شد که با حضور آقای رئیسی این موضوع با جدیت دنبال شد.

دکتر میرزائی با اشاره به حضوری شدن دانشگاه‌ها پس از کرونا اظهار کرد: اتفاق خوبی که در این دوره رقم خورد، افزایش ۱۰۸ درصدی بودجه بود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به واقف بودن شهید رئیسی به قدرت جوانگرایی در امور اجرایی کشور گفت: این موضوع به خوبی اجرا شد و شهید رئیسی در عرصه فرهنگی و تأهل جوانان حمایت شایانی داشتند.

وی اضافه کرد: با حمایت و تأکید شهید رئیسی، بحث ساخت خوابگاه‌های متأهلی دنبال می‌شود و بر اساس آمار، تعداد خوابگاه‌های متأهلی که در دانشگاه‌های کشور به بهره‌برداری می‌رسد بیشتر از تعداد خوابگاه‌هایی است که از زمان تأسیس اولین خوابگاه دانشگاهی تا به الان وجود دارد.

دکتر امیرحسین بانکی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مراسم تشییع شهید رئیسی گفت: گسل بین دولت و ملت که طی این سال‌ها عمیق‌تر شده بود با شهادت شهید رئیسی چهره جدیدی به خود گرفت و این انقلاب روحی سرمایه اجتماعی مهمی محسوب می‌شود.

دکتر بانکی‌پور تأکید کرد: آن چیزی که این انقلاب را زمینه‌سازی کرد، ویژگی‌های حکمرانی آن شهید بود که در طول مدت خدمت خود الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی را نمایان کرد و با شهادت آن‌ها را تثبیت نمود.

وی در ادامه با اشاره به حکمت ۳۳۳ نهج‌البلاغه به صفات آیت‌الله رئیسی پرداخت و گفت: ساده‌زیستی، مردمی بودن، روحیه جهادی، اخلاق‌مداری، شاکر بودن، صبوری و پرکار بودن از ویژگی‌های ایشان بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: یک ویژگی اخلاقی مهم شهید رئیسی، استادپذیری ایشان بود که ما به شدت به آن نیاز داریم چرا که موجب رشد می‌شود.

دکتر بانکی‌پور با اشاره به انتخابات پیش‌رو بیان کرد: اگر سرمایه اجتماعی که از شهادت رئیس دولت سیزدهم به دست آمده را در این انتخابات حفظ و تثبیت نکنیم ضرر و زیان بزرگی می‌بینیم که این امر وابستگی تام به حفظ اخلاق دارد.

شایان ذکر است که در ادامه‌ی این نشست یک روزه، میزگردهای تخصصی با موضوعات الگوی مدیریت، الگوی اندیشه اقتصادی، الگوی زیست اخلاقی و معنوی، الگوی اندیشه سیاسی و تعامل اجتماعی و الگوی اندیشه علمی در نظام آموزش عالی با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر یعقوب مهارتی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی در میزگرد تخصصی این نشست با اشاره به تغییرات در استانداردهای ریاست‌ جمهوری گفت: شهید رئیسی این استانداردها را بالا برد و اکنون کار برای کاندیداها سخت شده است.

دکتر مهارتی افزود: اصطلاحات خوبی در این دوره مانند خادم جمهور خلق شد که از نیاز کشور نشأت گرفت.

وی بیان کرد: مفهوم مدیریت جهادی در فرهنگ ملی و شیوه نوین اداره کشور در حال فرهنگ‌سازی بود و امیدواریم ادامه پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی، معیارها برای کاندیدای ریاست جمهوری را در 2 بعد عنوان کرد و افزود: کارآمدی و کفایت و مردمی، انقلابی و مؤمن بودن از معیارهای مهم یک رئیس جمهور است.

دکتر سید محمدجواد رزمی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی با اشاره به چالش‌های اقتصادی کشور گفت: نیاز امروز ما در کشور اقتصاد مقاومتی است تا بتوان تحت شوک‌های اقتصادی سرپا ماند.

دکتر رزمی در این نشست اظهار کرد: با توجه به چالشی که بین ما و قدرتمندان جهان وجود دارد اگر بخواهیم از ظرفیت‌های نظام جهانی استفاده کنیم باید از مبانی ارزشی‌مان بگذریم که امکان‌پذیر نیست؛ لذا باید آسیب‌پذیری‌های اقتصاد در مقابل چالش‌ و تکانه‌های درونی و بیرونی را کاهش دهیم.

وی گفت: آنچه در دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد رقم خورد صرفا بسترسازی بود و اگر در شیوه تغییری ایجاد شود، سال‌های آینده باید دوباره از نو شروع کنیم.

 دکتر محسن نوغانی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی با تأکید بر لزوم توجه به مرجعیت دانشگاه‌ها گفت: آموزش عالی صاحب مرجعیت است و متأسفانه برخی افراد که صلاحیت رهبری جامعه را ندارند هژمونی ایجاد کردند.

دکتر محسن نوغانی افزود: در بحث انتخابات،‌ دانشگاه باید ساز و کار داشته باشد و نقشه‌ی راه را از ۴ سال قبل از آن ترسیم کرده باشد.

وی همچنین به لزوم یک همگرایی با کنار هم گذاشتن تجربیات مدیریتی رئیس‌جمهور‌ها برای ایجاد یک رویه نظام‌مند تأکید کرد.

دکتر سیدمرتضی حسینی شاهرودی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی با اشاره به اسناد قرآنی و روایات، به بیان ویژگی‌های رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: شهید رئیسی یکی از بهترین و جامع‌ترین مصادیق این مفاهیم و معیارها است که باید به آن توجه کرد.

دکتر حسینی شاهرودی افزود: حاکم اسلامی باید عیب مردم را بپوشاند مگر در مواقعی که به صلاح مردم و کشور باشد.

وی بیان کرد: مراقبت دقیق از طبقه پایین جامعه، امتیاز ندادن به خویشاوندان از بیت‌المال به طور مطلق و به حداقل رساندن بدگمانی مردم به حکومت و تعالیم دینی از دیگر ویژگی‌های حاکمان اسلامی است.

p1

p2

p3

p4

p5

p6

p7

p8

p9

p10

p11

p12

p13

p14

p15

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه