برگزاری نشست مشترک رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و مدیرعامل گروه مپنا

ارسال شده در تاریخ :

نشست مشترک دکتر میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا با حضور مدیران دانشگاه فردوسی مشهد و گروه مپنا روز چهارشنبه 9 خردادماه 1403 در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر میرزائی در این نشست در خصوص قابلیت‌های استان خراسان رضوی بیان کرد: استان خراسان رضوی تنها استانی است که پارک علم و فناوری استان و دانشگاه معین در آن، به صورت یک پیکر واحد، هم‌افزا و هم‌گرا در خدمت جامعه و در جهت مرتفع کردن نیازهای جامعه با هم همکاری دارند.

وی با بیان ظرفیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه با قریب به 800 عضو هیئت علمی، 27 هزار دانشجو، 4 هزار دانشجوی بین‌الملل، 2 هزار یاور علمی و نزدیک به 200 شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه، ظرفیت بالایی برای ارتباط با جامعه و صنعت در خود دارد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به قراردادهای موفق دانشگاه در حوزه نفت و انرژی و همچنین ظرفیت بالای استان در ظرفیت معدنی و فولادی، ابراز امیدواری کرد که بتوان با همکاری گروه مپنا گام‌های مؤثری برای سرافرازی و ارتقای ایران اسلامی برداشت.

دکتر اولیاء نیز در این نشست با اشاره به اینکه دوران کارشناسی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده است، گفت: دانشگاه به معنی واقعی تغذیه کننده روح و فکر است و انتظار از دانشگاه این است که در حوزه آموزشی و پژوهشی فعالیت‌های مفیدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلان دانشگاه‌ها تحولی ایجاد شده است و موضوع فناوری، نوآوری و توسعه کارآفرینی نیز در اولویت‌های دانشگاه‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: این موضوع فرصت خوبی برای صنعت ایجاد کرده است و دانشگاه می‌تواند با تربیت نیروی انسانی کارآمد و نخبه کمک بزرگی به جامعه و صنعت انجام دهد.

مدیرعامل گروه مپنا به مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: همکاری دانشگاه با صنعت و بازار کار می‌تواند در معنابخشی به زندگی دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی کشور مؤثر باشد.

دکتر اولیاء با بیان اینکه گروه مپنا با بیش از 70 شرکت در گستره جغرافیایی کشور می‌تواند ارتباط مؤثری با دانشگاه‌ها داشته باشد، خاطرنشان کرد: توقع ما از دانشگاه‌ها این است که خروجی کار پژوهشی آن‌ها حرفه‌ای، قابل اتکا و کامل باشد تا بتوان از آن در صنعت به نحو مؤثری استفاده کرد.

دکتر رضوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با تشکر از حضور گروه مپنا در دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص سیاست‌های دانشگاه توضیح داد و عنوان کرد: انتظار از دانشگاه متفاوت شده است و تنها تولید فارغ‌التحصیل، وظیفه دانشگاه به شمار نمی‌آید و دانشگاه نسل سوم و چهارم باید بتواند با ارزش‌آفرینی، حل مسائل جامعه را در اولویت خویش قرار دهد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه به دنبال پژوهش‌هایی هستیم که پاسخگوی نیاز جامعه و صنعت باشد، اظهار کرد: ایجاد مدیریت نوآوری و مالکیت فکری در معاونت پژوهش و فناوری با هدف ایجاد بستری برای تربیت دانش‌آموختگان نوآور و کارآفرین از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

دکتر رضوی با اشاره به اینکه برای این مهم باید در دو بستر سرمایه‌گذاری انجام داد، گفت: فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ نوآوری و مهارت‌های کار گروهی و حل مسأله و همچنین ایجاد بستری برای تمرین این مهارت‌ها در دانشگاه از جمله وظایفی است که دانشگاه باید در اولویت خود قرار دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در انتها ابراز امیدواری کرد جلسه امروز و این گفتمان به شکل مؤثری ادامه پیدا کند و شاهد همکاری‌های بیشتری با گروه مپنا باشیم.

دکتر پناهی، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد نیز گزارشی از قراردادهای دانشگاه ارائه کرد و گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دارای 360 قرارداد برون دانشگاهی است که رضایت کارفرما در تمام آن‌ها وجه مشخصه تمام آن‌ها است.

وی پروژه توسعه فناوری‌های بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربنی در حوضه رسوبی کپه داغ، تفسیر کمی لرزه‌ای در ناحیه دشت آبادان، انجام مطالعات پژوهشی و فناورانه به منظور توسعه فناوری‌ها در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان بینک، مطالعات تکمیلی، راه‌اندازی و ارتقای سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فرآیند الفین مجتمع پتروشیمی بندر امام و طرح جامع مدیریت پسماند شهر مشهد را از مهمترین پروژه‌های دانشگاه فردوسی مشهد برای حل مسائل کشور عنوان کرد.

در پایان دکتر یوسف‌ثانی، مدیر نوآوری و مالکیت فکری دانشگاه گفت: هدف از ایجاد مرکز نوآوری مپنا هوایی، تقویت مهارت‌هایی است که دانشجویان می‌توانند در حل مسائل کسب کنند و برای این مهم فضای کار اشتراکی و فضای کار حرفه‌ای تعریف شده است.

شایان ذکر است امضای تفاهم‌نامه تأسیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری موتورهای هوایی مپنا، بین دانشگاه فردوسی مشهد و گروه مپنا با امضای دکتر رضوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و دکتر پورفرزانه، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان (مپنا هوایی)، پایان بخش مراسم نشست بود و نشان ویژه دانشگاه فردوسی مشهد نیز توسط دکتر میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به دکتر اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا، اهدا شد.

p1

p2

p3

p4

p5

p6

p7

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه