برگزاری مراسم نکوداشت دکتر سید علی مرتضوی

ارسال شده در تاریخ :

 مراسم نکوداشت دکتر سیّد علی مرتضوی عصر دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ در تالار ابونصری هروی دانشکدۀ کشاورزی برگزار شد.
در آغاز مراسم دکتر رضا ولی‌زاده، رئیس دانشکدۀ کشاورزی به حاضران خوشآمد گفت و در ادامه دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، عباس ابراهیمی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، دکتر منوچهر وثوقی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر فخری شهیدی، استاد پیشکسوت گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر اژدری، مدیر عامل کارخانهٔ قند تربت حیدریه، دکتر علی حائریان، عضو شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه، دکتر محبّت محبی، مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکدهٔ کشاورزی، دکتر ثمره مرتضوی فرزند استاد و دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند.

در آغاز مراسم دکتر ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خوشامدگویی به مهمانان به بیان اهمیت وجود و حضور استادان بزرگی چون دکتر مرتضوی پرداخت و گفت: وسعت و توسعه‌ای که افرادی چون دکتر مرتضوی در فضای علمی ایجاد کرده‌اند بسیار قابل تقدیر است و ان شاء الله الگویی باشند برای نسل جوان تا افرادی را تربیت کنند که آینده‌ساز این مرز و بوم باشند.

سپس دکتر عباس ابراهیمی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان  به ایراد سخن پرداخت و در اهمیت تجلیل از نخبگان و بزرگان گفت: هر شخصی ممکن است در زمینه‌ای متخصص و ممتاز باشد اما کمتر کسی خواهید یافت که ذوفنون باشد، دکتر سید علی مرتضوی از آن دست افراد ذوفنون و استعدادشناس هستند. وی تأکید کرد: مسیر درستی که با نکوداشت فرهیختگان دانشگاهی آغاز شده است باید ادامه یابد و اینان را به‌عنوان الگوهایی شایسته به جامعه معرفی کرد و در واقع اینان هستند که باید استعدادهای برتر و نخبگان را فارغ از هر معدل و نمره‌ای بشناسند و معرفی کنند.

سپس دکتر منوچهر وثوقی، استاد دانشگاه صنعتی شریف به ذکر ویژگی‌ها و خاطراتی از دکتر مرتضوی پرداخت و گفت: همت و کوشش ایشان در بهبود و ارتقای صنعت غذا مثال‌زدنی است. وی افزود دانشجوپروری، تربیت نیروی انسانی متعهد، دید مثبت و روحیۀ تلاشگری از ویژگی‌هایی است که سبب شده دکتر مرتضوی الگوی بسیاری از استادان و دانشجویان جامعۀ علوم و صنایع غذایی کشور قرار گیرند و نتیجهٔ این کوشش‌ها درخشش گروه صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

در ادامه دکتر فخری شهیدی، استاد پیشکسوت دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد که همکار دکتر مرتضوی بوده است به بیان سجایای اخلاقی دکتر مرتضوی پرداخت و اظهار کرد: دکتر مرتضوی همیشه مورد احترام اهل دانش و پژوهش بوده و هست. وی افزود: دلسوزی و کوشش ایشان در تعلیم و انتقال معلومات و نشان دادن راه و روش تحقیق به دانشجویان ستودنی است.

در بخش بعدی مراسم دکتر اژدری، مدیرعامل کارخانهٔ قند تربت حیدریه به ویژگی‌های انسان‌دوستانۀ دکتر مرتضوی اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در صنعت نیاز مبرم به کمک داشتیم ایشان با همت تمام به یاری ما شتافتند و از هیچ کمکی دریغ نکردند.
دکتر اژدری در پایان با یادی از استاد زنده‌یاد دکتر هاشم پورآذرنگ تأکید کرد ما همیشه شاگرد و دانشجوی این استادان بزرگ بوده و هستیم.

سپس دکتر علی حائریان، عضو پیشکسوت دانشکدهٔ مهندسی و عضو شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد به نقش‌های اجرایی مهم ایشان در دانشگاه و صنعت اشاره کرد و افزود: ایشان چهرهٔ ماندگار علم صنایع غذایی است و نقش بسزایی در تثبیت این رشته داشته است. وی افزود افراد می‌آیند و می‌روند و این نام نیک و کارهای بزرگ است که آثارش تا همیشه خواهد ماند و دکتر مرتضوی یکی از این افراد ماندگار است.

در ادامه دکتر محبّت محبّی، مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان یکی از دانشجویان سابق دکتر مرتضوی سخنرانی کرد و گفت: منبع و منشأ اصلی نیروی انسانی دانش است و دکتر مرتضوی یکی از این نیروهای بی‌بدیل است. دکتر محبی از پایه‌گذاری جایزهٔ دکتر سید علی مرتضوی با حمایت خود استاد و بنیاد ملی نخبگان خبر داد.

 دکتر ثمره مرتضوی، فرزند استاد، از ویژگی‌های استاد گفت و اظهار داشت: پدرم عشق به معلمی داشت و با تمام امید و عشق به کارش ادامه می‌داد تا به هدف می‌رسید. از دیگر ویژگی‌های ایشان نظم و برنامه‌ریزی دقیق و منحصر به فرد ایشان است که همیشه تحسین‌برانگیز است.

در بخش بعدی مراسم استاد سید علی مرتضوی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان به ذکر خاطرات و تجربیات سال‌ها خدمت در دانشگاه و صنعت پرداخت.

در بخش بعدی مراسم دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد پس از معرفی ویژه‌نامۀ دکتر مرتضوی به ویژگی‌های اخلاقی و علمی دکتر مرتضوی پرداخت و از نظم و نوع‌دوستی و طبع بلند دکتر مرتضوی یاد کرد و گفت: ایشان فراتر از نقش‌های رایج و رسمی تعریف‌شدۀ اداری، یکی از ریشه‌های استوار دانشگاه فردوسی مشهد است که نه تنها در دانشگاه که در کل کشور تأثیری شگرف در تثبیت و توسعهٔ رشتهٔ علوم و صنایع غذایی داشته و در پرورش دانش‌آموختگان خلاق و نوآور نقش بی‌بدیلی ایفا کرده است.
در ادامه دکتر ساکت تکریم و احترام به دانشجو را یکی از ویژگی‌های بارز ایشان دانست و گفت: دکتر مرتضوی به دانشجویانشان بیش از آنچه معمول و مرسوم است احترام می‌گذارد و فرقی نمی‌کند دانشجو چه سن و سالی داشته باشد و در چه مقطعی درس می‌خواند، او در سلام کردن تقدم می‌جوید و تا حد توان راهنمایی‌اش می‌کند، از این رو دانشجویان دوستش دارند و به نیکی و بزرگ‌منشی او اذعان دارند.
دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه از جایگاه علمی برجستهٔ دکتر مرتضوی یاد کرد و گفت: دکتر مرتضوی با جایگاه علمی والایی که دارند در نهایت فروتنی و تواضع با دیگران برخورد می‌کند و در ارتقا علمی و شغلی دانشجویانش از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.

این مراسم با تقدیم هدایا به دکتر سیّد علی مرتضوی و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.


IMG_8533.JPG

 

IMG_8518.JPG

 

IMG_8527.JPG

 

IMG_8516.JPG

photo_2023-05-29_18-15-27

 

photo_2023-05-29_18-15-29photo_2023-05-29_18-15-30

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه