بازدید رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق از پژوهشکده هواخورشید

ارسال شده در تاریخ :

 روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مهندس کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) از پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد بازدید به عمل آورد. در این بازدید دکتر انفرادی رئیس پژوهشکده ، ضمن خیر مقدم به مدعوین، به معرفی حوزه های تخصصی پژوهشکده (شامل انرژی بادی، انرژی خورشیدی، اتوماسیون و روباتیک، ذخیره ساز های انرژی و خودروی الکتریکی) پرداخت. همچنین از آخرین دستاوردهای علمی پژوهشکده و محصولات آن، ارائه ی مختصری صورت گرفت. این دیدار با حضور مهندس وفایی نماینده سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع، دکتر ضابط سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر رجبی مشهدی مشاور رئیس دانشگاه و عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد، صورت پذیرفت.

در این بازدید، دکتر قرشی، مدیر دفتر طراحی توربین بادی پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن معرفی محصولات و فناوری‌های کسب شده در حوزه انرژی بادی، درخواست بروزرسانی قوانین حمایتی و انطباق قوانین موجود به‌منظور بازارسازی و تشویق سرمایه‌گذاران به توسعه سبد محصولات شامل توربین‌های بادی مقیاس کوچک و متوسط و توانمندی‌های موجود در توسعه نیروگاه‌های مگاواتی، اشاره کرد. اجرایی‌سازی قوانین حمایتی موجود توسط ساتبا، و مشارکت در توسعه طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در همکاری مستقیم با ساتبا از دیگر خواسته‌های مطروحه بود.

در ادامه، دکتر ضابط، سرپرست دانشگاه و رئیس پیشین پژوهشگاه نیرو و پژوهشکده هواخورشید، با تاکید بر دانش طراحی انرژی باد در پژوهشکده هواخورشید و به تصویر کشیدن، توانمندی ایجاد بیش از ۸۵ درصد ارزش افزوده، با درنظر گرفتن فرایند نصب و راه‌اندازی توربین بادی مقیاس متوسط، از این توانایی به عنوان امتیاز منحصر به‌فرد این مجموعه در کشور یاد کرد.

همچنین، مهندس وفایی، نماینده سازمان توسعه منابع انرژی، درخواست حمایت ساتبا، درخصوص استفاده از ظرفیت بالقوه این مجموعه، نقش‌افرینی پژوهشکده هواخورشید در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر را خواستار شد.

دکتر رجبی مشهدی، پس از معرفی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه مطرح کشور و نیز گروه آموزشی مهندسی برق این دانشگاه به عنوان پیشرو و توسعه‌ دهنده تفکر کلان‌نگر در صنعت برق کشور، حمایت سیاست‌گذاران کلیدی در مطالعات میدانی و سیاست‌ساز را از نیازمندی‌های اساسی کشور دانست.

در پایان، مهندس کمانی ضمن تقدیر از توانایی های پژوهشکده هواخورشید، اشاره ای به شروع توسعه ی تعداد ده هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ساتبا کرد و حمایت از توسعه ی آن را امری جدی برای این سازمان تلقی کرد. ایشان در ادامه، فرمودند، در بخش خرید تجهیزات نیز ساتبا در حوزه ایجاد ۴۰۰۰ مگاوات زنجیره ارزش انرژی خورشیدی ورود نموده است. با تمرکز بر ویژگی‌های منحصر به فرد سبد محصولات تجدیدپذیر این مرکز، ایجاد سازوکار مالی و مدل تجاری مناسب برای تجاری‌سازی سبد محصولات پژوهشکده هواخورشید، می توان محصولات بومی را توسعه داد.

 khorshid1

khorshid2

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه