اولین همایش ملی ترجمه فلسفه در علوم انسانی برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

اولین همایش ملی ترجمه فلسفه در علوم انسانی برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد روز دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ اولین دوره همایش ملی فلسفه در علوم انسانی در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر سیدموسوی مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن گرامیداشت هفته بسیج، از دکتر زنده بودی و همکاران ایشان برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

وی در ادامه اشاره کرد: ترجمه اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چند در ظاهر این طور به نظر نمی‌آید اما کار دشواری است.

وی برای نشان دادن اهمیت ترجمه به آیه ۵۹ سوره یوسف اشاره کرد که به ۸ نوع ترجمه شده است و این نشان‌دهنده حساسیت در کار ترجمه است.

دکتر سیدموسوی در پایان سخنان خود افزود: مترجم نویسنده‌ای است که در قالب و زبان دیگر می‌نویسد.

در ادامه مراسم دکتر مهران زنده بودی عضو هیات علمی گروه زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به عشق و علاقه خود به تدریس زندگی را استوار بر چهار اصل انسانیت، فلسفه، کتاب و عشق دانست.  

همچنین در ادامه بیان کرد: اندیشه همواره بر پایه شک است و باید ابتدا شکی شکل بگیرد تا بتوان اندیشید.

در ادامه برنامه نشست‌هایی با عناوین زیر برگزار شد:

بررسی تطبیقی منشور اخلاق حرفه‌ای انجمن‌های مترجمان کتبی و شفاهی ایران و کشورهای منتخب اتحادیه اروپا با سخنرانی دکتر حسین بحری، ترهنگ ناپذیرها با سخنرانی دکتر مهران زنده بودی، بررسی میان‌فرهنگی ترجمه حسن تعبیر در متون انگلیسی_فارسی با سخنرانی دکتر محسن رضایی و دکتر سید ابراهیم سیدی مقدم و دکتر محمد رهبر، اهمیت دانش زبان‌شناسی در ترجمه رمان نو؛ ترجمه‌ناپذیری و ترجمه پذیری زبانی با سخنرانی دکتر سحر وفایی تاج خاتونی و دکتر نعیمه کریملو، ترجمه و دگرگونی تصویرهای شعر معاصر: با نگاهی به شعر فروغ فرخزاد با سخنرانی دکتر حمیده لطفی‌نیا، ترجمه سپید نو واژه‌ای از یک ترجمه شناس با سخنرانی دکتر محبوبه سادات میرافضلی، پذیرش و ترجمه با سخنرانی دکتر محمدرضا فارسیان بررسی دو ترجمه فارسی گفتار در روش و شرایط جامعه از منظر مدرنیته با سخنرانی دکتر محمدرضا رحیم آبادی، دکتر محمدرضا رضائیان، دکتر حسن امامی معنای خوانش تاریخ‌نگاری انتقادی و معرفت شناسی ترجمه با سخنرانی دکتر علی نصر آبادی.

خبر از فائزه قنبری

عکس از آرش قربانعلی زاده

 

photo_2022-11-29_07-34-46

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه