روز سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴، نشست هماندیشی و گفتگو محور نمایندگانی از دانشجویان مقطع دکتری دانشکدههای مختلف با دکتر جوان جعفری، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
دکتر جوان جعفری در جمع گروهی از دانشجویان دکتری با اشاره به سهم چشمگیر تمامی دانشجویان مقطع دکتری در پیشبرد فعالیتهای علمی و پژوهشی دانشگاه گفت: تقریباً هیچ پژوهشی در این دانشگاه انجام نمیشود مگر آنکه ردپای دانشجویان در آن دیده شود. اسناد موجود نشان میدهد که در بیش از ۹۰ درصد پروژههای پژوهشی، نام و تلاش دانشجویان به چشم میخورد و این موضوع طبیعی است، چرا که شما نسل جوان، آگاه به فناوریهای نوین و توانمند در تحلیل مسائل جامعه هستید.
وی با بیان اینکه پراکندگی و فعالیت انفرادی دانشجویان میتواند از اثرگذاری کارهای آنان بکاهد، افزود: کار گروهی و تشکیلاتی، کلید حل بسیاری از مشکلات است. تجربه نشان داده است که وقتی دانشجویان با انسجام و در قالب انجمنهای علمی یا تشکلهای معتبر عمل کنند، هیچ مقام دانشگاهی یا حتی کشوری نمیتواند خواستههای منطقی آنان را نادیده بگیرد.
در این نشست که دو ساعت و نیم به طول انجامید، دانشجویان به بیان مطالبات و دغدغههای خویش پرداختند که به اجمال به شرح ذیل میباشند:
-دو چالش اساسی پیشروی دانشجویان دکتری، «هویتبخشی» و «اثرگذاری در جامعه» است. دانشگاه باید مکانیزم مشخصی برای حل این چالشها و ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی داشته باشد. رسالهها باید مسئلهمحور باشند و فارغالتحصیلان بتوانند پروژههای فناورانه را پیش ببرند.
-ایجاد پژوهشکده حکمرانی برای استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان دکتری در حل مسائل ملی و استانی ضروری است. شفافسازی تخصیص اعتبارات پژوهشی و حمایت از هزینههای بالای چاپ مقالات باید در دستور کار قرار گیرد.
-محدود بودن گرنتهای پژوهشی و لزوم اولویت قرار داشتن پرداخت هزینه چاپ مقالات و جذب دانشجویان برتر
-بازنگری در فرآیندها و گرنتهای پژوهشی، حذف شرط نمره زبان در مرحله نهایی دفاع و تشکیل شورای مشورتی دانشجویی با مدیریت عالی دانشگاه
-ضعف ارتباط بین رشتههای پایه و بینرشتهای، نبود فضای کاری اشتراکی در دانشکدهها به ویژه دانشکده ادبیات و اجبار به درج نام استاد راهنما به عنوان نویسنده اصلی مقاله
-فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، عدم دسترسی به منابع پژوهشی و بهروزرسانینشدن جزوات آموزشی
- لزوم ایجاد دستیارهای هوش مصنوعی و تقویت فعالیت تشکلها
-تسهیل روند قرارداد با کارفرماها، بهروزرسانی نرمافزارهای تخصصی و ایجاد فرصتهای مطالعاتی
-لزوم ارتباطگیری مراکز نوآوری پیش از تصویب پروپوزال با دانشجویان و حمایت مالی از دانشجویان، بهویژه در هزینههای آزمون زبان
-اهمیت طراحی رسالههای دکتری بر اساس نیازهای واقعی صنعت
-حضور نمایندگان دانشجویان دکتری در تصمیمگیریهای دانشگاه و تخصیص بخشی از بودجه پارک علم و فناوری به هستههای فناور
-کمبود سیستم گرمایشی و سرمایشی، نبود برق اضطراری و کمبود امکانات در بیمارستان دانشکده دامپزشکی با وجود پتانسیل بالا
-افزایش سقف ترمها، بهبود شرایط وام و بازپرداخت و بازنگری در سنوات تحصیلی
-کمبود امکانات، ابهام در سنوات، بیانگیزگی دوطرفه میان استاد و دانشجو و نبود فضای مناسب برای فعالیت علمی
-لزوم ایجاد مراکز یادگیری و حمایت از روانشناسی صنعتی و سازمانی با هدف افزایش توانمندی روانشناسان