آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین دانشگاه فردوسی مشهد، مجتمع سنگ آهن سنگان و پارک علم و فناوری خراسان

ارسال شده در تاریخ :

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین دانشگاه فردوسی مشهد، مجتمع سنگ آهن سنگان و پارک علم و فناوری خراسان روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در محل مجتمع سنگ‌آهن سنگان برگزار شد‌.

در این نشست دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه ساختارهای آموزش عالی کارکردهای لازم نسبت به گذشته را ندارند، تصریح کرد: تلاش‌هایی که در دهه‌های گذشته انجام شده است آثاری به همراه داشته و امروز شاهد رقابت در حوزه‌های مختلف با دیگر کشورها هستیم اما اکنون دیگر پاسخگو نیست.

دکتر میرزائی افزود: ما از سال ۱۴۰۰ در اولین پردیس صنایع در پارک علم و فناوری خراسان مزیت‌های مهم استان را درنظر گرفتیم و دانشگاه فردوسی مشهد نیز به ویژه در بخش ارتباط با صنعت، به این موضوع کمک کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه از جمله دانش اساتید، وجود کلان‌داده‌ها و توانمندی در هوش مصنوعی و آی‌تی اظهار کرد: با این ظرفیت‌های بومی می‌توان نیازهای صنعت را در قالب تفاهم‌نامه شناسایی کرد.

دکتر میرزائی شهرابی با بیان اینکه مبنای ما نیازهای جامعه است تصریح کرد: بنا داریم در دانشگاه سه دانشکده معدن، حکمرانی و فناوری‌های نوین را ایجاد کنیم و با توجه به مقدمات انجام شده از مهرماه پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

در ادامه دکتر علی رسولیان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن سنگان با اشاره به لزوم ایجاد زنجیره‌ی فولاد در استان گفت: در این راستا به استخراج، فرآوری و سرمایه‌گذاری جدید نیازمندیم که می‌توان به کمک دانشگاه اقدامات خوبی انجام داد.

دکتر رسولیان افزود: در افق زنجیره فولاد کشور در سال ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن تولید دیده شده است که نیازمند ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن است و سهم ما تولید ۴۷ میلیون تن است که ۳۰ درصد آن را شامل می‌شود.

وی افزود: مدیریت بهینه سنگ‌آهن موجود، توسعه و تکمیل اکتشاف محدوده‌های معدنی جدید، افزایش مشارکت مردم، توسعه زیرساخت مرتبط با تولید، تکمیل و توسعه زنجیره تولید در منطقه و انجام مشارکت‌های جدید در بهره‌برداری از اهداف کلان مجتمع است.

دکتر رسولیان ادامه داد: هزینه حمل گندله و بازگشت آن پس از فرآوری زیاد است لذا تکمیل زنجیره فولاد در استان می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد‌.

دکتر علی اسماعیلی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه مجتمع سنگان قلب تپنده‌ی منطقه است تأکید کرد: با درک این فهم باید در نظر داشته باشیم که اگر توقفی در روند این مجموعه رخ دهد، می‌تواند ضربه بزرگی به منطقه وارد کند لذا باید سرعت عمل را در پاسخ به نیاز در نظر بگیریم.

دکتر اسماعیلی با اشاره به حضور مدیران تولید ساخت داخل و بازرگانی پتروشیمی‌های کشور در نشست سه روزه‌ی پارک خراسان تأکید کرد: این نشان از توانمندی استان در این حوزه دارد و علاقه‌مندیم توسعه‌های فناورانه خود را در اختیار صنایع استان نیز بگذاریم.

وی با اشاره به وجود ۴۰۵ معدن در خراسان گفت: با توجه به فاصله کم و دسترسی خوب می‌توان نیاز آن‌ها را برطرف کنیم.

دکتر اسماعیلی تشکیل کارگروه بومی‌سازی را یک اقدام مؤثر دانست و افزود: اگر کلیه مجتمع‌های فولادی در منطقه در این کارگروه فعال شود بسیار اثرگذار خواهد بود.

گفتنی است که در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای با هدف همکاری متقابل مجتمع سنگ‌آهن سنگان، دانشگاه فردوسی مشهد و پارک علم و فناوری خراسان به مدت ۲ سال به امضا رسید.

همچنین رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان، به سپاس همکاری و تعامل سازنده‌ی مجموعه سنگ آهن سنگان با دانشگاه فردوسی مشهد به دکتر علی رسولیان نشان دانشگاه فردوسی مشهد را اهدا کرد.

در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه، دکتر مسعود میرزائی شهرابی، از مجموعه معظم سنگ آهن سنگان بازدید کرد و انفجار معدن به منظور استخراج، به دست رئیس دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت.

p1

p2

p3

p4

p11

p12

p5

p6

p7

p8

p9

p14

p13

p10

p15

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه