موفقیت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مسابقات بین المللی خودرو فرمول دانشجویی ایتالیا

ارسال شده در تاریخ :

 

مسابقات بین المللی خودروی فرمول دانشجویی که معتبرترین مسابقات در سطح دانشجویی که همه ساله در سطح جهان برگزار می گردد امسال به میزبانی کشور ایتالیا و در یک بازه زمانی 5 روزه، از 21 تا 25 تیرماه سال 1402 در پیست ریکاردوپالتی در نزدیکی شهر پارما در کشور ایتالیا برگزار گردید. در این مسابقات، 65 تیم از 21 کشور دنیا حضور پیدا کردند. این مسابقات در سه رده خودروهای احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار شد.  تیم دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز که با خودرو رهام و با راهنمایی دکتر فرهاد کلاهان عضو هیات علمی و حمایت های موثر مدیر گروه آموزشی مکانیک دانشکده مهندسی در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود، در رده خودروهای احتراق داخلی با ۲۲ تیم به رقابت پرداخت. این مسابقات از سه بخش کلی شامل تست های استاتیک، تست های ورودی و تست های دینامیک تشکیل گردیده بود که موفق گردید در رتبه بندی نهایی با توجه به امتیازات کسب شده در آیتم های مختلف استاتیکی خصوصا دینامیکی با رتبه 13 در جایگاه بهتر از دانشگاه های کشورهای فرانسه (رتبه 16)، اسپانیا (با دو خودرو رتبه 17 و 18) و انگلستان (رتبه آخر) قرار گرفت.

roham1

خودرو فرمول دانشجویی (FUM) در مسابقات بین المللی میلان ایتالیا 2023

(کلاس 1C)

لازم به ذکر است که در تست استقامت و مصرف سوخت که از اهمیت زیادی برخوردار هستند تیم رهام توانست رتبه پنجم را از میان 22 تیم شرکت کننده از آن خود کند.

دانشجویان اعضاء تیم شرکت کننده در این مسابقات عبارت بودند از سید محمد حسین ابریشمی، سینا احمدآبادی، حسین علیزاده، امیررضا ضیایی، آرمین شهرستانی، محمد فرید دری، محمد قربانی فارمد، محمد سالارنیا.

جزئیات تست های صورت گرفته در این دوره از مسابقات به شرح زیر می باشد:

  • تست های استاتیک: شامل سه تست طراحی مهندسی، گزارش هزینه، طرح تجاری

امتیازدهی به این تست ها بر اساس گزارشات ارسالی تیم ها برای کمیته داوری، و پرسش و پاسخ حضوری با آنها در محل مسابقه است. رتبه بندی تیم رهام در تست های استاتیکی به شرح زیر است:

  • تست طراحی مهندسی: رتبه 13
  • آیتم گزارش هزینه: رتبه 18
  • تست طرح تجاری: رتبه 12
  • تست های ورودی: تست بازرسی فنی، تست شیب، تست صدای اگزوز، تست ترمز
  • تست بازرسی فنی:

در این تست وضعیت خودرو مطابق با قوانین SAE (انجمن مهندسان خودرو) به صورت دقیق و جزء به جزء بررسی می گردد. رهام با موفقیت این تست را پشت سر گذاشت و خودروی ساخته شده از نظر داوران، کاملا استاندارد و مطابق با قوانین بود. تست بازرسی فنی از دشوار ترین و طولانی ترین تست های مسابقه است که برخی تیم ها تا روز آخر مسابقات با آن درگیر هستند و بسیاری از تیم ها نیز موفق به پاس کردن آن نمی شوند.

  • تست شیب:

اعمال شیب 45 درجه به منظور بررسی نشتی سوخت و اعمال شیب ۶۰ درجه جهت بررسی پایداری خودرو. خودروی رُهام با موفقیت تست شیب را پشت سر گذاشت.

  • تست صدای اگزوز:

بر مبنای این تست، شدت صدای اگزوز در حالت دور آرام باید حداکثر ۱۰۳ دسیبل، و در دور ۱۱۰۰۰، باید حداکثر ۱۱۰ دسیبل باشد. این آیتم جهت کاهش آلایندگی صوتی خودروها و عدم آسیب رسانی به شنوایی گنجانده شده است. خودروی رهام به موفقیت و به راحتی این تست را پاس کرد.

  • تست ترمز:

در این تست، خودرو با طی مسافت 75 متر شتاب گرفته و ناگهان ترمز می کند. بعد از ترمز، باید خودرو در حداکثر 15 متر و بدون از دست دادن پایداری و منحرف شدن از مسیر، متوقف گردد. هدف از این تست، تضمین ایمنی خودرو و راننده در تست های دینامیکی است. با توجه به اینکه این تست قبلا توسط تیم خودروی رُهام شبیه سازی شده بود، تیم رُهام با موفقیت این تست را پشت سر گذاشت.

  • تست های دینامیک: تست شتاب، تست skid-pad، تست auto-cross، تست استقامت (endurance) و مصرف سوخت

این تست ها بر اساس عملکرد تیم در پیست امتیازدهی می شوند. رتبه بندی رهام در آیتم ها دینامیک به شرح زیر است:

  • تست شتاب: رتبه 8
  • تست skid-pad: رتبه 8
  • آیتم auto-cross: رتبه 5
  • تست استقامت و مصرف سوخت: رتبه 5

 

 

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه