نخستین نشست هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان خراسان رضوی برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

نخستین نشست هیئت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان خراسان رضوی با حضور دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس هیئت اندیشه‌ورز در خراسان رضوی، دکتر رضوی، معاون پژوهش و فناوری و دبیر هیئت اندیشه‌ورز و رؤسای دانشگاه‌های استان و با حضور مجازی، دکتر سلیمی، معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز دوشنبه 14 اسفندماه 1402 در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر سلیمی در این نشست با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب باید تلاش کرد، گفت: وظایف، مأموریت‌ها و ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی به روزرسانی شده است و قرار است با استفاده از ظرفیت‌های هیئت اندیشه‌ورز استانی و بهره‌گیری از قابلیت جهادی دانشگاه‌ها در این راه گام‌های مهمی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه دوران تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع شده است خاطر نشان کرد: تشکیل ستاد علم و فناوری و نوآوری، ستاد فرهنگی و اجتماعی، ستاد زن و خانواده و ستاد تعلیم و تربیت از اقدامات مهمی است که در دوره جدید تصویب و اجرایی شده است.

دکتر سلیمی به نقش ستادها به عنوان قرارگاه حکمرانی اشاره کرد و ادامه داد: اگر حکمرانی را به معنای راهبری، جهت‌دهی، قاعده‌گذاری برای بازیگران آموزش عالی کشور در نظر بگیریم، ستادها باید فرآیند و چگونگی حکومت کردن را رقم بزنند.

وی یکی از رویکردهای اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل هیئت اندیشه‌ورز دانست و اظهار کرد: حکمرانی درست، دقیق و مسئله محور و استفاده از ظرفیت‌های کشور و کمک برای اجرایی سازی تصمیمات از وظایف این هیئت می باشد.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی وضع موجود و مطلوب، احصای مسائل علم و فناوری استان، تدوین برش استانی از نقشه جامع علمی کشور و قاعده‌سازی راهبردهای کلان را برای گفتمان‌سازی نقشه جامع علمی کشور الزامی دانست.

پیش از سخنان دکتر سلیمی، دکتر میرزائی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان خراسان رضوی برای این مهم آمادگی کامل دارند گفت: اقداماتی در دانشگاه فردوسی مشهد در راستای دینی کردن علوم، تحول در علوم انسانی و فعالیت در زمینه صنایع معدنی کشور آغاز شده است که در قالب هیئت اندیشه‌ورز می‌تواند کاربردی شود.

دکتر رضوی نیز در خصوص عملیاتی شدن مصوبات این هیئت گفت: تشکیل دبیرخانه و ایجاد میزهای تخصصی در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری و نوآوری می‌تواند در این راستا مفید واقع شود.

دبیر هیئت اندیشه‌ورز، تدوین نظام مسائل علم و فناوری استان و اولویت‌بندی آن، مشارکت در تدوین اسناد و سیاست‌های علم و فناوری، تدوین برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور، مشارکت نخبگان استان در زمینه میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری، راهبری و نظارت بر اجرای مصوبات شورا و ستاد در استان، پایش، رصد، ارزیابی و گزارش وضعیت شاخص‌های علم و فناوری در استان و گفتمان‌سازی، تبیین و ترویج اسناد و مصوبات شورا در استان را از وظایف هیئت های اندیشه‌ورز استانی برشمرد.

در پایان نشست مدعوین نظرات و پیشنهادات خود را برای مشارکت حداکثری متخصصان و عملیاتی شدن هیئت‌‎های اندیشه‌ورز در استان مطرح کردند.

p1

p2

p3

p4

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه