مصاحبه سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد با خبرگزاری ایرنا به مناسبت بزرگداشت ۱۶ دی ماه، روز شهدای دانشجو

ارسال شده در تاریخ :

روز شنبه شانزدهم دی ماه، دکتر میرزائی، سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد، گفت و گویی به مناسبت بزرگداشت روز شهدای دانشجو با خبرگزاری ایرنا انجام داد که به شرح زیر می باشد:

دکتر مسعود میرزائی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: جنبش‌های دانشجویی همواره در حل بحران‌های مختلف ایران اسلامی نقش آفرین بوده‌اند و اکنون نیز دانشجویان با قدرت بیشتری این مسیر را ادامه می‌دهند.

دکتر میرزائی افزود: طی ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان در عرصه های مختلف همواره پیشرو در جهاد مخلصانه همراه با خود آگاهی‌ و اراده‌ روشن‌بینانه‌ بوده اند.

وی با اشاره به ۱۶ دی ماه سالروز شکل‌گیری حماسه خونین «هویزه» به دست دانشجویان خط امام ادامه داد: زمانی که کشور درگیر بحران نظامی در دفاع مقدس بود، فرماندهانی مانند شهید « سید حسین علم الهدی» که از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود، تا آخرین قطره خون ایستادند و اجازه ندادند ذره ای از خاک کشورمان توسط دشمنان قسم خورده ملت ایران تصرف شود.

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اکنون نیز دانشجویان به ویژه دانشجویان این دانشگاه در میدان جهاد تبیین که فریضه قطعی و فوری و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در حال نقش آفرینی هستند و این در حال است که جنبش دانشجویی در عرصه جهاد تبیین هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

به گفته وی، مسئولان دانشگاه در حال فراهم آوردن، بسترهای لازم برای نقش آفرینی و افزایش مشارکت همگانی دانشجویان در این جهاد مقدس هستند.

میرزائی با اشاره به اینکه در زمانی که کشور نیاز به پیشرفت در علوم مختلف داشت، «احمدی روشن ها و شهریاری ها» وارد میدان جهاد علمی شدند، اظهار کرد: سال گذشته نیز که کشورهای غربی با طراحی و مهندسی پیچیده قصد داشتند از احساسات جوانان سوء استفاده کنند و یکی از میدان های مهم عملیات آنها دانشگاه های کشور بود؛ باز هم دانشجویان انقلابی با حضور به هنگام در کف میدان دانشگاه، مانع از به ثمر نشستن نقشه های دشمن شدند.

وی ادامه داد: مانند هر بحران دیگری دوباره دانشجویان در خط مقدم مبارزه همچون شهید «حسین زینال زاده و دانیال رضازاده» با خون خود، درخت تناور انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به موضوع حفظ و تقویت این فرهنگ در قشر نخبگانی دانشجو اشاره کرد و گفت: در عرصه دانشجویی باید با روش‌های نوآورانه و خلاق، شهدا را به عنوان قهرمانان و الگوهای موفق جامعه به دانشجویان معرفی کرد تا سبک زندگی و مدیریتی و وصیت نامه آن‌ها با دقت و موشکافانه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد که اساتید و تشکل های دانشجویی دانشگاه ها، نقش مهمی در اجرای این اقدامات دارند.

میرزائی افزود: به عنوان نمونه راهیان نور به عنوان یک فناوری فرهنگی یکی از بهترین بسترها در این زمینه است و باید بیش از پیش افزایش کمی و کیفی آن در دانشگاه فردوسی مشهد دنبال شود. همچنین در عرصه مدیریتی نیز همچون دوران دفاع مقدس که جوانان توانستند بحران‌های کشور را حل کنند، با جوان گرایی در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی باید از شهدا در عمل پیروی کنیم.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در ادامه اظهار کرد: دشمنان کشورمان برای تسخیر روان و فکر جوانان، برنامه‌های ویژه دارند تا ذهن آینده سازان مرز و بوم ما را با شبهاتی با هدف ناکارآمدی نظام انباشته کنند، تا آنان نسبت به وطن، دین و نظام ناامید شوند.

میرزائی با بیان اینکه کشور ما در مسیر قله، بحران‌های گسترده‌ای را پشت‌ سر گذاشته و دستاوردهای بی‌نظیری نیز به دست آورده است، ادامه داد: معتقدیم الگوی دستیابی به نقاط روشن مبتنی بر همان روحیه‌ مجاهدت و از خودگذشتگی شهدا است و در پیمودن مسیر رسیدن به قله نیز روش شهدای انقلاب اسلامی چراغ راه جوانان خواهد بود.

وی گفت: بر همین رویکرد اقداماتی که در دانشگاه نسبت به مواجهه با جریان شبهه پراکنی باید پیگیری شود تا دانشجویان، نقاط روشن و امید بخش حرکت در مسیر انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون را درک کنند و از سوی دیگر نسبت به رفع چالش‌های موجود در کشور و مسائل آن اشراف پیدا کنند تا عمق کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند، در مسیر قله هستیم را متوجه شوند.

چند ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی، ابوالحسن بنی صدر رییس جمهوری وقت بر اساس دستوری خائنانه، خواستار تخلیه شهر هویزه از نیروهای بسیج و پاسدار شد که با مخالفت سید محمدحسین علم الهدی فرمانده وقت سپاه هویزه روبرو گشت؛ وی پس از تماس با آیت الله خامنه‌ای، نیروهای خود را در آنجا مستقر کرد و فرمان بنی صدر لغو شد.

در آذر ماه ۱۳۵۹ پس از شکست نیروهای عراقی در جنوب سوسنگرد به وسیله سربازان اسلام، دشمن به سمت شهر «هویزه» حرکت می‌کند. در ضد حمله ای که در تاریخ 16دی همان سال افزون بر ۱۰۰ نفر از دانشجویان پیرو خط امام از جمله شهید حسین علم الهدی به علت فقدان پشتیبانی و کمبود مهمات شهید و مفقود الاثر شدند. پیکرهای مطهر این شهیدان حماسه ساز پس از بازپس گیری مناطق اشغالی، تفحص و در محل درگیری به خاک سپرده شدند.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه