ارسال شده در تاریخ :

سومین نشست تخصصی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با موضوع تأملاتی بر سند جامع علمی کشور، روز چهارشنبه 31 مردادماه 1403، با حضور اعضای هیئت اندیشه‌ورز استان خراسان رضوی در مدرسه علمیه نورالرضا(ع) برگزار شد.

در این نشست دکتر قائمی نیک، معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان دبیر جلسه حضور داشت و استاد عبدالحمید واسطی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص نقشه جامع علمی کشور سخنرانی کرد.

استاد واسطی در خصوص علت برگزاری این جلسه در حوزه علمیه گفت: این مدرسه اساس‌نامه‌ای دارد که در آن متولی مدرسه تعابیری را برای مسیر مدرسه آورده‌اند و آن اینکه مدرسه مبتنی بر عرفان شیعی است و کسانی که در مدرسه هستند بایستی که تربیت مجتهد، محقق و مبلغ در راستای اقامه دین، هم در خود هم خانواده و هم در جامعه و بین‌الملل را داشته باشد و این افراد موظفند اثربخشی علوم و معارف اسلامی را فعال کنند که این اثربخشی امری شاخص و کلیدی است. اثربخشی نیاز به نقشه جامع دارد. این جلسه زمینه‌ای می‌شود که با بحث نقشه‌ جامع علمی افراد این مکان به آن مطلع شوند.

وی همچنین در خصوص نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: در نقشه جامع علمی کشور که  از سال ۹۲ ابلاغ شده است، ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده و ۲ هزار استاد حوزه و دانشگاه درگیر تهیه آن بودند. یک دلفی بزرگ اتفاق افتاده و نقشه جامع علمی کشور تجمیع شده است. ۶۰ جلسه در آن جمع‌بندی نهایی انجام شد. این سند۵۰ هزار صفحه پشتیبان دارد که این اسناد در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد. سند از نظر محتوایی، ۳۸ درصد مفاهیم مربوط به فناوری، ۱۶ درصد اقتصادی، ۱۴ درصد مدیریتی و مابقی جامعه شناسی، فرهنگی و حقوقی است.

استاد واسطی ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور تعریفی دارد و آن اینکه مجموعه‌ای جامع، هماهنگ، پویا و آینده‌نگر شامل مبانی، اهداف، سیاست‌ها، راهبردها، ساختارها، الزامات و تحول علم و فناوری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی برای دست یافتن به چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور است. 

وی دالّ مرکزی سند را دستیابی به یک جامعه‌ی دانش‌بنیانِ کارآفرین دانست و اضافه کرد: اینکه صرفا مربوط به یک جامعه باشد نیست بلکه یک زیست‌بوم را در مقیاس بزرگ با محوریت مجموعه کنشگران و نهادهایی که با علم و فناوری در ارتباط هستند پوشش می‌دهد.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه کارآفرینی صرفا ایجاد یک کار نیست، یادآور شد: در نقشه‌ها، راه و شاخص‌ها را وارد می‌کنیم که نیازمند به ساختار و فرآیند تحقق دارد و این به سمت اجرا و عمل می‌آیند. تعریف کنشگران و فاعل‌ها مهم است، چه زمان و چه فضا و شرایط باید فراهم باشد تا اقدامات به اثربخشی برسد. 

وی با اشاره به اینکه برای حرکت جامعه از فضای احساس‌های فردی به سمت عقلانیت جمعی، نیاز به عقلانیت داریم، گفت: این بهبود کیفیت زندگی مبتنی بر هرم نیازها است، اگر بخواهیم هر نقشه جامعی بریزیم اگر بخواهد اسلامی باشد باید مدل نیازهای مبتنی بر اسلام را استخراج کرده باشیم که دانشگاه بیاید آن‌ها را اجرا کند. باید مدل و شاخص‌های رشد را نیز بر اساس نظر اسلام داشته باشیم.

استاد واسطی در خصوص اثربخشی سند جامع علمی اظهار کرد: بایستی اولویت‌ها چه در راهبرد و چه در ساختار و اقدامات و مدل‌ها را برجسته کند. این روش آگاهی منجر به رشد خلاقیت و نوآوری می‌شود، خلاقیت‌ها در مرزها و تنقاض‌ها بروز پیدا می‌کند.

این نشست با ارائه پیشنهادات و نظرات حاضرین در خصوص روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور به پایان رسید.