ارسال شده در تاریخ :

اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم روز دوشنبه 9 خرداد ماه 1401 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر احد ضابط سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد و روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در این نشست گفت: برنامه راهبردی در سه بخش اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت تهیه شود و اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم در میان اهداف کوتاه مدت دنبال شود.

وزیر علوم اهداف مرجعیت علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگرد، فناور و نوآور پروری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و تولید ثروت و سرمایه از دانش را اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم اعلام کرد که باید توسط رؤسای دانشگاه‌ها اجرایی شود.

وی همچنین بر پیگیری و گسترش دیپلماسی علمی به ویژه افزایش تعامل با کشورهای همسایه تأکید کرد.

وزیر علوم اسناد بالا دستی کشور مانند نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز بیست ساله و بویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را چارچوب اصلی برنامه راهبردی دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت: اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها قولی بوده که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده شده است و باید توسط دانشگاه ها اجرا شود.

دکتر زلفی‌گل، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را سرمایه‌های نمادین کشور دانست که علاوه بر دانش و تخصص، فرصت خدمت به فرزندان ملت ایران به عنوان امانت‌های خانواده‌ها را دارند.

وی تأکید کرد: از دانشگاه ها انتظار می‌رود در تربیت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کوشا باشند و نسلی داناتر، عالم‌تر، مومن تر و بااخلاق تر تحویل جامعه دهند.

وی اظهار داشت: در راستای توجه به مباحث فرهنگی، سه درصد بودجه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی اختصاص یافت و روسای دانشگاه‌ها ضمن حضور در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به رونق بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه متبوع خود حساس باشند.

وزیر علوم با اشاره به افتخار مقام معظم رهبری به دستاوردهای دانشگاه‌ها خطاب به روسای مراکز دانشگاهی گفت: برای رفع دغدغه ایشان در زمینه تقویت هویت دانشجویان، افزایش خود باوری و امید تلاش و برنامه‌ریزی کنید.

وی گفت: رتبه اول بلامنازع تولید دانش در منطقه را داریم و ۲ درصد تولید دانش جهان با ایران است. در بحث نانو به رتبه تک رقمی رسیدیم و تسلیحات نظامی و امنیتی رتبه برتر را دارا هستیم. در زمینه پزشکی نیز افتخارات برای ایران است و به همین دلیل رهبری از دانشگاه‌ها دفاع کردند چراکه دشمنان ما به ضعف دانشگاه‌ها امید بسته‌اند.‌

دکتر زلفی‌گل تعامل با داخل و بیرون از دانشگاه را یک اصل اعلام کرد و گفت: با دانشجویان تعامل نزدیک داشته باشید و در خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی حضور مستمر داشته باشید.

وی تعامل با مدیران اجرایی استان‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را یک اصل مهم در مدیریت دانست و بر آن تاکید کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزایش تعامل و ارتباطات را در جمع‌های علمی، پرخیر و برکت دانست و گفت: یکی از اهداف این نشست که در سه روز برگزار می‌شود، افزایش تعامل میان رؤسای دانشگاه‌ها با معاونان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها با یکدیگر اعلام کرد.

p2

 p1