افتتاحیه نمایشگاه دواخانه در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه (نمایشگاه اسناد و‌ مدارک تاریخی پزشکی در ایران)

ارسال شده در تاریخ :

به گزار ش روابط عمومی دانشگاه، نمایشگاه دواخانه ظهر شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه برگزار شد.

نمایشگاه دواخانه نمایشگاهی از اسناد تاریخی پزشکی در ایران است که به مناسب روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی به همت موزه دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سینا صابری، مجموعه‌دار جوان مشهدی افتتاح شد.
در ابتدا دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خوشامدگویی به مهمانان، گزارش کوتاهی از شیوه آرشیوسازی و طبقه‌بندی اسناد در مرکز اسناد دانشگاه فردوسی مشهد ارائه کرد و گفت: شاید هیچ مرکز دانشگاهی‌ای در کشور نداشته باشیم که اسناد مرتبط با پیشینهٔ خودش را با این میزان از دقت و تمرکز آرشیوسازی کند.

در بخش بعدی مراسم دکتر دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد به سخنرانی پرداخت و گفت: خرسندم که در این روزگاری که اسناد و میراث گذشتگان ما مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، نمایشگاهی موضوعی و تخصصی آن هم در یک محیط دانشگاهی که مخاطبان جوان می‌توانند از آن بهره ببرند، برگزار شده است.
ایشان در ادامه به اهمیت اسناد پرداخت و بیان کرد: اسناد تاریخی، تاریخ را وارد جزئیات می‌کند و بدنه تاریخ را از ادبیات جدا و مستقل می‌سازد. همچنین افزود: اسناد سبب می‌شود دانش تاریخ از حالت توصیف صرف خارج شده و به علوم اثباتی نزدیک شود.
اسناد تاریخی فرق تبلیغات را از حقیقت مشخص می‌کند.

در بخش سوم دکتر رئوفی، مشاور و درمانگر آسیب‌های اجتماعی و دکترای طب اورژانس به سخنرانی پرداخت و تاریخچه‌ کوتاهی از تاریخ پزشکی نوین ارائه داد و گفت: پزشکی نوین در ایران با ورود پزشکان اروپایی به دربار قاجار آغاز شد.
ایشان در ادامه اظهار کرد: اولین بارقه پزشکی نوین در مشهد با آغاز ساخت بیمارستان شاهرضا (امام رضای فعلی) در سال ۱۳۰۷ آغاز شد و تلاش‌ها ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۱۷ تصمیم گرفته شد که آموزش پزشکی آغاز شود، این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه درسال ۱۳۲۸ دانشکده پزشکی تأسیس شد و اولین دوره دانشجویان پزشکی به صورت رسمی وارد دانشکده پزشکی شدند.

پس از دکتر رئوفی، سینا صابری مجموعه‌ دار مشهدی که نمایشگاه دواخانه با همکاری ایشان برگزار شده است به سخنرانی پرداخت و درباره اهمیت گردآوری موضوعی و تخصصی مجموعه‌ها سخن گفت.
در پایان این مراسم مهمانان از نمایشگاه دواخانه  بازدید کردند.

گفتنی است در این نمایشگاه بیش از صد سند و شیء مربوط به تاریخ پزشکی ایران به نمایش درآمده است.

نمایشگاه تا چهارشنبه ۴خردادماه (ساعت ۹تا ۱۴) ادامه خواهد داشت.

21

22

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه