نشست مشترک دبیران شورای هماهنگی معاونان فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نشست مشترک دبیران شورای هماهنگی معاونان فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه‌های کشور با رویکرد هم‌اندیشی و تعامل سازنده دانشگاه‌های کشور در مسائل فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی با حضور معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیران معاونان دانشجویی و فرهنگی مناطق ده‌گانه کشور روز یکشنبه 27 آبان ماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست اظهار داشت دانشگاهی قادر است برنامه توسعه‌ای خود را به‌پیش ببرد که از بابت رفاه و تأمین نیازمندی‌های زیستی دانشجویانش کمترین دغدغه را داشته باشد و به همین دلیل بار مسئولیت حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه بسیار سنگین است. ایشان اظهار داشت: شرایط نابسامان بازار در چندماهه اخیر مشکلاتی فراوان برای تأمین اقلام رفاهی دانشگاه‌ها فراهم نموده است که انتظار است سازمان محترم برنامه‌وبودجه در تخصیص اعتبار به دانشگاه آن را موردتوجه قرار دهد و تخصیص اعتبارات دانشگاه‌ها را تسریع دهد.

دکتر کافی اشاره کرد که دولت‌های موفق دولت‌هایی هستند که به حوزه علم و فناوری توجه بیشتر نمایند، متأسفانه در سال جاری توجه دولت به این حوزه کمتر شده است و اکنون دانشگاه‌ها با چالش‌های فراوانی در اداره دانشگاه‌ها مواجه‌اند. هم‌چنین سفرهای علمی و فرصت‌های مطالعاتی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی نیز با رکود جدی مواجه شده است.

در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و داوطلبانه هم ایشان اظهار داشت که دانشگاه‌ها و به‌ویژه کمیته معین و هیئت نظارت بر تشکل‌ها باید با سعه‌صدر بیشتری تقاضاهای دانشجویی را بررسی نمایند و اجازه دهند فعالیت‌های فوق‌برنامه تشکل‌ها مادامی‌که مشکل قانونی ندارد اجرا شود، دانشگاه محل تضارب آرا و مکان تمرین جوانان این مرزوبوم برای ورود به جامعه است؛ لذا اگر این فرصت در دانشگاه برای تمرین جامعه‌پذیری داده نشود، کشور می‌باید هزینه‌های سنگین‌تری در عرصه‌های اجتماعی و اجرایی متحمل شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان اظهار امیدواری کرد که انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی به‌صورت فعال روز دانشجو را در دانشگاه‌های خود گرامی بدارند.

دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به نزدیک شدن به‌روز 16 آذر و روز دانشجو فراهم شدن بستر بحث و گفتگو و تبادل‌نظر را مفید عنوان کرد و افزود: ما از رونق گرفتن حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بسیار خوشحال و خرسندیم و طبق آمار و ارقام مشخص‌شده است که هرچه ما به این حوزه‌ها توجه بیشتری کرده‌ایم، آسیب‌های کمتری به جامعه واردشده است. وی نگاه خدمات محوری به معاونت دانشجویی، اجتماعی و فرهنگی را نگاهی نادرست عنوان کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین مأموریت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها در کنار ایجاد بسترهای رفاهی و خدماتی به دانشجویان، اهمیت دادن به حوزه فرهنگ و سیاست است، بنابراین نباید این دیدگاه وجود داشته باشد که معاونت‌های آموزشی و پژوهشی در اولویت هستند و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها صرفاً جنبه خدماتی و رفاهی برای دانشجویان دارند، بلکه جنبه تربیتی و فرهنگ‌سازی برای جامعه و کشور دارد و این حوزه می‌تواند منش زندگی کردن برای حضور مؤثر در جامعه و در ورای آن ایجاد جامعه سرافراز و مقتدر را در دانشجویان شکوفا کند و لذا باید به این مهم توجه کرد.

دکتر غفاری، اهمیت به حوزه علوم انسانی را لازم و ضروری دانست و افزود: در شرایط کنونی جامعه ما متأسفانه بخش غیررسمی آموزش و فرهنگ‌سازی با تکیه‌بر فنّاوری‌های جدید و فضای مجازی توانسته است بر بخش رسمی آموزش و فرهنگ‌سازی در کشور پیشی بگیرد و لازم است تا کارگروه‌هایی ایجاد شود که بتواند در این زمینه راهکارهایی اثرگذار و عملیاتی پیشنهاد دهد و بیش از این فرصت‌های موجود از دست نرود. وی توانمندی دانشگاه‌ها برای ایجاد فضایی مناسب و آگاه بخش را مستلزم انجام دو راهکار تکیه و اهمیت دادن به توانمندی‌ها و قابلیت‌های دانشجویان و استفاده مفید و حداکثری از فرصت‌های موجود در دانشگاه‌ها و ایجاد روحیه خودباوری در دانشجویان و مسئولین دانست.

در ادامه این نشست، دکتر طاهری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه‌ فردوسی مشهد ضمن خیر مقدم به حاضران، گزارشی از روند برگزاری سی و سومین جشنواره ملی قران و عترت دانشجویان را ارائه نمود.

لازم به ذکر است پس از سخنان دکتر سلیمی مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم، دکتر اعلم سرپرست معاونت امور دانشجویان داخل وزارت و مهندس عسگری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.

ارسال کننده خبر: الهی نژاد

841317

841318

841319

841320

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه