مراسم گرامیداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم گرامیداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی مشهد شامگاه چهارشنبه 13 آذرماه 1398 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت رئیسه، جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، مدیران و مسئولین استان خراسان رضوی و هنرمندان کشوری در تالار دکتر رحیمی زاده دانشکده علوم برگزار شد.

دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری  در این مراسم اشاره ای به تاریخ دیرینه خراسان داشت و افزود: در تاریخ نام خراسان، همواره با دانشمندان و فرهیختگان آن شناخته می شده است و خراسانیان همواره در عرصه علم و دانش کوشا بوده اند و توانسته اند نام ایران را در جهان پرآوازه نمایند.

دکتر غلامی در ادامه گرامیداشت هفتادمین سال تأسیس دانشگاه فردوسی مشهد را مایه مباهات و افتخار برای جامعه علمی کشور و آموزش عالی دانست و اذعان داشت: دانشگاه فردوسی مشهد در این هفت دهه، به افتخارات و دستاوردهای چشمگیری در عرصه علم و دانش، مسئولیت پذیری اجتماعی و دیپلماسی علمی و بین المللی نائل گشته است و دانشگاه فردوسی مشهد تمامی این افتخارات را مرهون تلاش و همت گذشتگان و دست اندرکارن خود می باشد. وی ثبت تاریخ دانشگاه ها و مراکز علمی را بسیار ارزشمند عنوان کرد و افزود: ثبت این تاریخ ها و افتخارات می تواند به مردم نشان دهد که مراکز علمی کشور ما چه سابقه و تاریخچه ای دارند و چطور توانسته اند به افتخارات و دستاوردهای والایی دست یابند.

دکتر غلامی در ادامه گفت: باید به این نکته اشاره کنیم که علم و دانش در ایران دارای تاریخ طولانی است و اولین دانشگاه جهان در 1750 سال پیش در ایران شکل گرفت که این نشان می دهد که ایرانیان از دیرباز به علم و دانش نگاه ویژه ای داشته اند چه از نظر وسعت و چه از نظر تنوع در علم و دانش و در جهان همیشه ایران با دانشمندان و فرهیختگان خود شناخته می شده است و شاید یکی از دلایل شکوفایی علم و دانش در ایران پس از اسلام، داشتن سابقه و آشنایی ایرانیان با علم و دانش  بوده است. وی دانش اندوزی و علاقه مندی به علم و دانش را ثمره و میراث گرانقدر پیشنیان دانست  و از جوانان و دست اندرکاران خواست تا در حال حاضر به علم و دانش اندوزی توجه ویژه ای نمایند و نام و پرچم ایران را در قله های افتخار جهان به اهتزاز در بیاورند.

دکتر غلامی دانشگاه فردوسی مشهد را جزء دانشگاه های بزرگ و پر افتخار ایران دانست و اظهار کرد: این دانشگاه دستاوردهای خوبی را در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی در کشور و جهان کسب کرده است و در حال حاضر رتبه دوم دانشگاه های جامع کشور را به خود اختصاص داه است و در برخی از عرصه ها از جمله پذیرش دانشجویان بین المللی و دیپلماسی علمی در کشور جایگاه نخست را در بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دارد که این تبادل علم و دانش و تربیت نسل های جوان در کشورهای مختلف می تواند یک شبکه علمی بزرگ و یک ارتباط عاطفی قوی بین ملت ها ایجاد نماید.

98091402

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ابتدای این مراسم ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان، این مراسم را یادآوری گذشته و سفر به آینده دانست و اذعان کرد: خطه خراسان با وسعتی عظیم همواره جایگاه و مهد علم ودانش بوده است و دانشگاه فردوسی مشهد برگ زرین درخت تنومند علم و دانشی است که گذشتگان آن را در این خطه پروراندند و اینک با گذشت هفت دهه افتخار، سربلندی و نام آوری این دانشگاه توانسته است به جایگاه های رفیع علم و فناوری در کشور و جهان دست پیدا کند و این دانشگاه باید سعی و تلاش نماید تا جایگاهی در خور نام امام رضا (ع) و فردوسی بزرگ و اندیشمندان و فرهیختگان خراسان کسب کند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از بنیانگذاران این دانشگاه قدردانی کرد و افزود: نام و یاد افرادی که با کوشش و تلاش خود این پردیس را برای ما به یادگار گذاشتند، را باید گرامیداشت. از جمله دکتر سامی راد، دکتر شریعتی، استاد آشتیانی، دکتر فاطمی و صدها استاد و فرهیخته گرانقدر که در باروری علم و دانش در این خطه نقش داشتند، که بی شک دانشگاه فردوسی مشهد جایگاه امروز خود را مرهون همت و پشتکار این بزرگواران می داند. وی وظیفه امروز این دانشگاه و مدیران فعلی را ارتقای نام این دانشگاه و ایجاد یک قطب علمی بزرگ در کشور و جهان دانست.

دکتر کافی پیوستگی دو دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی مشهد از بدو تأسیس تاکنون را موجب افتخار آفرینی ها و پیشرفت های چشمگیر دانست و ابراز امیدواری کرد: پیوند این دو دانشگاه در این مکان و در سرتاسر کشور دوباره برقرار گردد که این مهم لازمه زیستن در جهان پیچیده کنونی است و لازم است تا با تصمیم گیری های صحیح و درست تلاش نماییم تا جایگاه علم و دانش و فناوری را به سمتی ببریم که بیش از پیش بتواند در جهان بدرخشد و به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

98091403

در ادامه این مراسم از تمبر یادبود هفتادمین سال تآسیس دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین تخته فرش بافته شده توسط اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با نشان هفتادمین سال تأسیس این دانشگاه رونمایی شد.

98091404

98091405

98091406

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه