شکوفایی بیشتر دیپلماسی علمی با افتتاح موزه دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

دکتر ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار دوباره این مرکز در اردیبهشت‌ماه 1393 را نقطه عطفی در فعالیت­های مرکز دانست و گفت: در ابتدای فعالیت مرکز، ساخت دو مجموعه باشگاه مفاخر و پیشکسوتان و موزه دانشگاه در اولویت کاری قرار گرفت و سعی شد عقب‌افتادگی 9 سال­ تعطیلی مرکز جبران شود.

وی بابیان اینکه باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد باهدف استفاده اعضای هیئت‌علمی شاغل و بازنشسته در دیدار با دوستان و همکاران و گعده­های دانشجویی ترتیب داده‌شده است، افزود: این مکان دارای مبلمان زیبای غیر اداری است که فضایی گرم و صمیمی را تشکیل داده است و تاکنون نیز جشن‌های بازنشستگی و تولد برای بازنشستگان و همچنین تعدادی برنامه اختصاصی گروه‌های آموزشی در آنجا برگزارشده که باشگاه به‌عنوان میزبان در خدمت آن‌ها بوده است.

دکتر ساکت موزه دانشگاه را دومین فضای کالبدی دانست که مرکز از ابتدا به دنبال تأسیس آن بوده است و ادامه داد: از همان روزهای اول همزمان با جمع‌آوری اطلاعات و آماده کردن محتوای موزه به فکر طراحی ساختمان هم بوده­ایم و در سال 1394 ساختمان شرکت تعاونی دانشگاه، در اختیار مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه قرار گرفت و پس از فراز و نشیب فراوان سرانجام در اسفندماه 1396 ساخت آن به اتمام رسید و در اختیار مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه قرار گرفت.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه این فضای نمایشگاهی در اردیبهشت‌ماه 1397 و با حضور دکتر باقری، قائم‌مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد و آقای مهندس بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور افتتاح شد، اظهار کرد: موزه از 450 متر فضای نمایشگاهی و 100 متر فضای اداری موزه تشکیل‌شده است و شامل گالری یک، گالری دو و یک راهروی ارتباطی است که در گالری یک، بیشتر فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد در نیمه اول حیات آن به نمایش درآمده است، راهروی ارتباطی هم شامل بخش روزنامه‌ها، بخش انتشارات و نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و در گالری دو نیز دستاوردهای علمی فرهنگی و آموزشی و پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمه دوم حیات آن به نمایش گذاشته‌شده است.

دکتر ساکت از افتتاح فروشگاه دانشگاه در موزه خبر داد و تصریح کرد: برای اولین بار در فروشگاه دانشگاه اشیا و کالاهایی با آرم و برند دانشگاه باکیفیت بسیار عالی عرضه می‌شود. همچنین مجموعه همزاد که شامل هفت اثر هنری برجسته با محوریت سردر دانشگاه است، به‌صورت تابلو نقاشی و طرح روی لیوان به فروش می­رسد که این هفت اثر فاخر را هفت هنرمند جوان و برجسته مشهدی خلق کرده‌اند.

وی هدف از ساخت موزه را نگهداری، جمع‌آوری و نمایش تاریخ درخشان دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان مهم‌ترین مرکز علمی و فرهنگی در شرق کشور دانست و اضافه کرد: این موزه می­تواند ازنظر هویت بخشی و افزایش انگیزه به دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی جوان دانشگاه فردوسی مشهد بسیار اثربخش باشد و حس تعلق سازمانی را در دانشگاهیان ارتقا دهد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه با اشاره به استقبال خوب دانشگاهیان و عموم مردم از موزه یادآور شد: بازدید دانش آموزان مدارس مشهد و حومه از موزه که با هماهنگی روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد انجام‌شده است و همچنین هیئت‌های خارجی‌ای که برای ارتباطات بین‌المللی در دانشگاه حضور می‌یابند، ازجمله فعالیت‌های موزه برای معرفی تاریخ و دستاوردهای دانشگاه است.

وی یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها و برنامه‌های دانشگاه را ارتباط با جامعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مراکزی که می‌تواند به‌خوبی پیوند بین دانشگاه فردوسی مشهد و جامعه را برقرار نماید، موزه دانشگاه است که می‌تواند در انگیزه بخشی و الگوسازی برای جوانان و نوجوانان ثمربخش باشد.

دکتر ساکت بابیان اینکه امروز دانشگاه فردوسی مشهد یکی از مؤثرترین دانشگاه‌ها در عرصه ارتباط بین‌المللی است و دیپلماسی علمی امروز یکی از مهم‌ترین اهداف کلان مدیریت این دانشگاه به شمار می‌آید، گفت: موزه دانشگاه به‌عنوان ویترین دانشگاه می‌تواند از یک‌سو تاریخ و از سوی دیگر دستاوردها و ظرفیت‌های دانشگاه را به دانشجویان و استادان و میهمانان کشورهای دیگر معرفی کند و برای رسیدن به اهداف بلندمدت دیپلماسی علمی دانشگاه مفید واقع شود.

وی با دعوت از دانشگاهیان برای در اختیار قرار دادن عکس‌ها، اسناد و اجسام قدیمی مرتبط با دانشگاه به موزه ابراز امیدواری کرد که مسئولان دانشگاه در آینده فضای بزرگ‌تری به این موضوع اختصاص دهند تا با غنای موزه بتوان فضایی درخور برای نمایش همه آن‌ها در اختیار داشت.

دکتر ساکت در پایان با اعلام ساعت کاری موزه گفت: موزه دانشگاه هر هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 14 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و راهنمایان موزه در همه ساعات، آمادگی ارائه توضیحات بیشتر به بازدیدکنندگان رادارند.

ارسال کننده خبر: ذوالفقاریان

10

7

5

9

1

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه