برگزاری سومین نشست تخصصی زن و توسعه گردشگری روستایی در گفتگو باخانم دکتر بوزرجمهری دبیر این نشست

ارسال شده در تاریخ :

سومین نشست تخصصی زن و توسعه گردشگری روستایی به مناسبت روز جهانی زن روستایی (15 اکتبر) در تاریخ 21 مهر 1397 با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان طرقبه شاندیز، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی فرمانداری شهرستان بینالود و بخشداری طرقبه در روستای گردشگری کنگ برگزار شد.

روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در همین زمینه گفتگویی باخانم دکتر بوزرجمهری دانشیار گروه آموزشی جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست انجام داده است که حاصل این گفتگو در ذیل درج‌شده است.

امسال نیز چون سال‌های گذشته، به مناسبت روز جهانی زن روستایی (15 اکتبر) شعبه خراسان رضوی انجمن علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران و هسته پژوهشی مطالعات جغرافیای روستایی دانشگاه فردوسی مشهد به حمدالله موفق شد نشست تخصصی خود را با عنوان «زن و توسعه گردشگری روستایی» برگزار نماید، با این تفاوت که در 5 سال گذشته در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شد ولی در سال جاری تصمیم گرفتیم با همکاری فرمانداری طرقبه شاندیز، در این شهرستان و در روستای گردشگری و تاریخی کنگ برگزار شود.

حامیان این نشست علاوه بر دانشگاه فردوسی مشهد، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها، مدیرکل امور زنان و خانواده استان خراسان رضوی و اداره میرایت فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان و شهرستان و بخشداری طرقبه و دهیاری کنگ و صاحب اقامتگاه بومگردی کنگ کهن بودند.

از نکات جالب‌توجه دیگر این نشست آنکه شاید برای اولین بار همایشی در فضای مذهبی و روحانی حسینیه قدیمی کنگ برگزار شد و فرصتی بود که بسیاری از اهالی روستا نیز در جلسه حضورداشته باشند. پیش‌بینی ما شرکت حدود 250 تا 300 نفر بود که به بیش از 400 نفر رسید. مخاطبان شامل زنان روستایی و صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی استانی و ملی، استادان و دانشجویان گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دانشگاهای استان و شهرستان مشهد بودند.

در این نشست بعد از تلاوت کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی و صلوات خاصه، این‌جانب به‌عنوان دبیر علمی نشست تخصصی ضمن خوش‌آمد گویی و تشکر و تقدیر از مسئولین محترم استان و شهرستان، به اهداف نشست و سابقه بزرگداشت روز جهانی زن روستایی اشاره گردید و بار دیگر به ثبت روز ملی زن روستایی در 23 مهر برابر با 15 اکتبر تأکید شد. سپس آقای سید حسن حسینی فرماندار محترم شهرستان طرقبه شاندیز بعد از خوش‌آمد گویی، ضمن برشمردن توانمندی های گردشگری شهرستان طرقبه شاندیز به آسیب‌های اجتماعی گریبان‌گیر زنان روستایی اشاره نموده و بر حضور فعال‌تر بانوان روستایی درروند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا تأکید کردند.

یکی از میهمانان برجسته نشست سرکار خانم دکتر سرفرازی معاون محترم سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی بودند که در سخنرانی خویش با عنوان «نقش زنان روستایی در توسعه پایدار و متوازن» به شکاف درآمدی میان شهر و روستا اشاره‌کرده و افزود: در صورت تداوم شکاف درآمدی میان شهر و روستا، شاهد افزایش روزافزون فقر در جامعه روستایی خواهیم بود. ۶۰ درصد فعالیت اقتصادی روستاها توسط زنان روستایی انجام می‌گیرد و ما برای بهبود شرایط زنان نیازمند منابع انسانی هستیم وزنان نیز بخش مهمی از منابع انسانی هستند. همچنین اظهار داشتند که توسعه از میان مردم می‌گذرد نه از کنار مردم و توسعه تنها به مدد منابع انسانی توانمند محقق خواهد شد. گردشگری روستایی به‌صورت تک‌بعدی توسعه نخواهد داشت، برای توسعه صنعت گردشگری باید بخش‌های مختلف، مکمل یکدیگر باشند.

از سخنرانان کلیدی دیگر آقای دکتر افراخته استاد جغرافیای دانشگاه خوارزمی تهران بودند که با نقد گردشگری مدرن غرب، گفتند: ما می‌توانیم گردشگری پست‌مدرن داشته باشیم، یعنی سبک گردشگری همراه باکار خانه و لذت مشروع را در کنار هم داشته باشیم. ایشان نقش بنگاه¬های کوچک را در توسعه گردشگری مؤثر دانسته و گفتند: کشورهایی امروز در این زمینه موفق هستند که امکان رشد بنگاه‌های کوچک را فراهم کرده‌اند؛ و افزود: بررسی‌ها نشان داده است که هر جا زنان عهده‌دار کار تیمی شده‌اند به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنان نتایج بسیار اثربخشی و توفیقات خوبی به‌دست‌آمده است.

آقای تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی طی سخنانی در این نشست از آغاز طرح بانوان سبز» در استان خبر دادند و اشاره کردند که شعار روز جهانی زن روستایی در 15 اکتبر 2018 تأمین زیرساخت‌های پایدار- خدمات و حفاظت اجتماعی برای برابری و توانمندسازی زنان روستایی است و این توانمندسازی در متن اهداف توسعه پایدار نهفته است.

ایشان در ادامه از سلسله اهداف و آرمان‌های توسعه هزاره (MDG) و نیز اهداف توسعه پایدار (SDG) به‌عنوان اهداف ۱۷ گانه سازمان ملل اظهار داشتند که در حال گذر از توسعه هزاره به توسعه پایدار هستیم؛ و وجه مشترک این اهداف را پایان دادن به فقر، گرسنگی، ایجاد زندگی سالم و برابری جنسیتی است و افزود: به نظر می‌رسد جایگاه زنان روستایی به‌عنوان بخش مهمی از جامعه روستایی در اقتصاد مولد در این اهداف تبیین شده است. ولی قشر عظیم زنان روستایی که ۲۵ درصد از جامعه جهانی را تشکیل می‌دهند، متأسفانه از فقر رنج می‌برند چراکه علی‌رغم سهم آنان در تولید، سهمشان از کره زمین اندک است وی ناهنجاری‌های اجتماعی و نابرابری‌های سیاسی و اجتماعی را به‌عنوان عمده‌ترین موانع ساختاری و تأثیرگذار از گذشته تاکنون را برشمردند. و ادامه دادند که حفاظت محیط‌زیست عملاً » به همکاری زنان روستایی نیازمند است و امیدواریم یکی از دستاوردهای این همایش این خواهد بود که همیاران محیط زیستی از جنس زنان روستایی داشته باشیم. ایشان در پایان از آغاز اجرای طرحبانوان سبز  از سوی اداره مشارکت مردمی این اداره کل خبر دادند که با هماهنگی اشخاص حقیقی و حقوقی از میان فعالان اجتماعی روستا، رابطین سبز را انتخاب کرده و آن‌ها بانوان سبز را به این اداره کل جهت همکاری‌های مشترک زیست‌محیطی معرفی خواهند کرد.

 آخرین سخنران هیئت‌رئیسه اول، آقای مهندس محمدحسین مطیع بیرجندی معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی بودند با عنوان: مشاغل خانگی، صنایع‌دستی و گردشگری معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی و اشاره کردند که حیف است که در روستای کنگ، تولید صنایع‌دستی و هنری روستایی را نداشته باشیم. وی از آمادگی میراث فرهنگی برای آموزش بانوان روستایی درزمینهٔ صنایع‌دستی و آثار هنری خبر داد.

در ادامه نشست در هیئت‌رئیسه دوم زنان کارآفرین روستایی و صاحبان اقامتگاه‌های بومگردی از جزیره قشم٬ کلات٬ کاشمر٬ ازغد و جعفر اباد خلیل‌آباد ضمن معرفی فعالیت‌های خود، به بیان مسائل و مشکلات نیز پرداختند.

 در انتهای برنامه مراسم اهدا لوح و تقدیر و تشکر انجام گرفت و بعد از نماز ونهار در مسجد مجاور حسینیه از اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن آقای حسین پور بازدید به عمل آمد که سبب اشتغال‌زایی بیش از 10 نفر زن روستایی را فراهم نموده است.پ

841055

841056

841057

841058

841059

  

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه