دومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود

ارسال شده در تاریخ :

دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به فراخوان دومین دوره جایزه ادبی قهرمان گفت: مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی و باهدف گسترش و اعتلای زبان و ادب پارسی و به‌منظور پاسداشت یاد و خاطره استاد محمد قهرمان، پژوهشگر و شاعر برجسته و رئیس اسبق کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، اقدام به برگزاری دوره دوم این جایزه کرده است.

وی بابیان اینکه طرح این جایزه ادبی برای نخستین بار در سال 1394 و در مراسم بزرگداشت ایشان، از سوی خانواده محترم استاد قهرمان مطرح شد، ادامه داد: این طرح در پاییز 1396 به تصویب شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد رسید و با رایزنی و مشورت با استاد دکتر شفیعی کدکنی و انتخاب هیئت‌داوران وارد مرحله اجرا شد.

دبیر جایزه ادبی قهرمان اعضای هیئت‌داوران این جایزه ادبی را دکتر محمدجعفر یاحقی، دکتر محمود فتوحی، دکتر محمدرضا راشد محصل، دکتر سلمان ساکت، پروفسور ریکاردو زیپولی و پروفسور چندرشیکهر دانست و اظهار کرد: در دوره نخست، آثار سه سال اخیر بررسی و داوری شد، ولی در دوره دوم تنها کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی که در سال 1397 منتشر یا دفاع شده باشند و تا 20 فروردین‌ماه 1398 به دبیرخانه ارسال شوند، بررسی خواهد شد.

دکتر ساکت همچنین در خصوص برگزاری دوره نخست این جایزه گفت: در دوره اول جایزه ادبی قهرمان 20 اثر (11 کتاب، 7 پایان‌نامه دوره ارشد و یک رساله دکتری و یک مقاله) ارسال شد و پس از بررسی اولیه، بر اساس آیین‌نامه جایزه ادبی استاد قهرمان 14 اثر (8 کتاب و 6 پایان‌نامه و رساله دکتری) قابل داوری بود.

وی بابیان اینکه جایزه دوره نخست به پژوهشگری از اصفهان تعلق گرفت، گفت: کتاب نفیس المآثر، اثر علاءالدوله کامی قزوینی در اولین دورۀ جایزۀ ادبی قهرمان برگزیده شد که در مراسمی از مصحح آن، دکتر سعید شفیعیون، دانشیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند کتاب و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی (دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد) خود را در حوزه ادبیات دوره صفویه و سبک هندی که در سال 1397 منتشر یا دفاع شده باشد تا 20 فروردین‌ماه 1398 به دبیرخانه این جایزه به آدرس زیر ارسال نمایند.

آدرس دبیرخانه: مشهد- میدان آزادی - پردیس دانشگاه فردوسی مشهد- مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه

کد پستی: 9177948974

نمابر: 38836029-051

تلفن: 5-38802641-051

نشانی الکترونیکی: mafakher@um.ac.ir

ghahreman2

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه