حضور دانشگاهیان دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی

ارسال شده در تاریخ :

با تلاش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد ، به مناسبت بیست و پنجم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی، دانشجویان و مسئولین دانشگاه فردوسی مشهد با حضور در آرامگاه فردوسی نام و یاد این شاعر بزرگ را گرامی داشتند.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی با اشاره با جایگاه و شأن فردوسی در بین شاعران بزرگ ایرانی، شاهنامه فردوسی را از ارکان اصلی شعر و ادب فارسی دانست و افزود: هر کس شاهنامه را با دقّت و تأمّل خوانده باشد، علاوه بر اعتراف به قدرت اندیشه و ذوق شاعر آن ، به همّت بلند و انگیزه استوار او آفرین می فرستد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد فردوسی دوران زندگی فردوسی را دوره ای پرآشوب از لحاظ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و اذعان داشت: مهمترین مسأله در آن دوران احساس بی هویتی ایرانیان بود و همین احساس خطر فردوسی را وادار کرد تا به چنین کاری سترگ و طاقت فرسایی تن دهد و بهترین دوران عمرش را صرف سرودن شاهنامه نماید. وی افزود: فردوسی به ما می آموزد که اگر می خواهید به کاری بزرگ و خارج از درک مردمان روزگار مبادرت ورزید، لازم است بسیاری از ناملایمات را به جان بخرید و در عین حال مایوس نشوید و امیدوار باشید که روزی مردمانی پیدا خواهند شد که قدر و قیمت زحماتتان را بدانند.

دکتر محمد کافی در ادامه به ویژگی های شخصیتی فردوسی اشاره کرد و عنوان داشت: پایبندی فردوسی به اصول اخلاقی باعث شده هرگز الفاظ رکیک در شاهنامه وارد نشود و همچنین اوصاف و خصائلی چون شرافت و عزّت نفس، ‌بلند همتی، رحم و شفقت و تساهل نسبت به معتقدان سایر مذاهب در کنار میهن پرستی از برجسته ترین اوصاف فردوسی است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد سهم شاهنامه در هویت بخشیدن به ملت ایران و برقراری اتحاد میان اقوام ایرانی و پشتوانۀ لغوی فراهم کردن برای این زبان و نشان دادن قابلیتهای آن را از نکاتی دانست که نباید آن غافل شد و از طرفی شاهنامه را یک اثر بزرگ داستانی دانست و افزود: اگر شاهنامه به زبان دیگری هم نقل می شد، همچنان جذابیت خود را دارا بود. وی در ادامه عنوان کرد: از طرف دانشگاهی که به نام این شاعر بلند آوازه نامگذاری شده است لازم میدانم از تمام تلاشهای ذی قیمت دست اندرکاران همایش سپاسگزاری کنم و امیدوارم همگان به ویژه خراسانیان راه فردوسی بزرگ را در تثبیت هویت ملی و تحکیم مبانی آن ادامه دهند.

لازم به ذکر است بازدید از موزه آرامگاه فردوسی، نقالی و شاهنامه خوانی، اهدای نشان فردوسی به برگزیدگان ، اجرای ورزش باستانی، نورپردازی سه بعدی، نورافشانی و اجرای موسیقس سنتی از برنامه های این روز بود.

ارسال کننده خبر: الهی نژاد

840089

840090

840091

840092

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه