تدابیر کاربردی به‌منظور بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

با توجه به وضعیت جوی و آب و هوائی روزهای اخیر که دامنه افزایش دما را به محدوده هشدار سوق داده است و همچنین کاهش نزولات جوی، تدابیر و اقدامات فوری در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اندیشیده شده و نحوه به‌کارگیری و مصرف برق، منابع آب و ...که امروزه به چالشی منطقه‌ای و ملی تبدیل‌شده است را به‌عنوان یک تکلیف و وظیفه موردتوجه و اهتمام قرار داده است.

این اقدامات در کنار کاهش مستمر و منظم مصرف، آگاه‌سازی، آگاهی بخشی و آموزش، به‌کارگیری فناوری‌های کوچک اما مهم و جلب مشارکت جمعی اساتید، کارکنان و دانشجویان می‌تواند ما را در گذار از وضعیت نگران‌کننده فعلی یاری کند، با این وصف همچنان قابلیت‌ها و توانمندی‌های نامحدودی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهبود ضریب استفاده باقی می‌ماند که جامعه دانشگاهی، قطعاً زودتر و باانگیزه‌تر به‌سوی اجرای آن گام بر خواهد داشت.

1- جایگزینی لامپ‌های روشنایی فلورسنت با مهتابی ال. ای. دی

توضیح: لامپ‌های مهتابی فلورسنت مجموعاً 54 وات برق مصرف می‌کند (40 وات برای لامپ و 14 وات برای ترانس آن)

در حالت جایگزینی، چون ترانس در لامپ‌های جدید غیرضروری است و عملاً حذف می‌شود و لامپ آن فقط 18 وات برق مصرفی دارد به میزان دوسوم برق صرفه‌جوئی می‌شود که اگر در مقیاس و تعداد بالای آن جمع‌بندی شده و میزان صرفه‌جوئی آن احصاء شود به رقم قابل‌توجهی در صرفه‌جوئی دست‌یافته‌ایم، در فاز اول این طرح تاکنون 400 مهتابی ال. ای. دی وارد مدار شده است.

2-حذف لامپ‌های موسوم به متال هالید (پروژکتور با لامپ گازی) که نوعاً در سالن‌های آمفی‌تئاتر مورداستفاده قرار می‌گیرد

این‌گونه لامپ‌ها 159 وات برق مصرفی داشته و با احتساب برق مصرفی ترانس آن، بالغ 175 وات انرژی الکتریکی را به خود اختصاص می‌دهد.

توضیح: با تعویض این‌گونه روشنایی‌ها و خارج کردن آن از مدار و استفاده از پروژکتورهای ال. ای. دی با مصرف 30 وات عملاً میزان مصرف به یک‌هفتم کاهش‌یافته است، (کاهش مصرف از هفت هزار وات به هزار وات)

جالب‌تر آنکه میزان گرمایش تولیدشده توسط این مقدار ترانس و تجهیزات روشنایی قدیمی، هر سیستم سرمایشی را با کاستی در عملکرد مواجه می‌سازد که با این تغییرات عملاً سیستم سرمایش ساختمان بهینه می‌شود

3- با استفاده از بانک خازنی در جهت کاهش بار غیرمفید شبکه برق در دانشکده و بازدید روزانه از آن درصد قابل‌توجهی برق و هزینه‌های مترتب بر آن کاهش‌یافته است.

علاوه بر اقدامات در حوزه برق،، در حوزه آب، اقدام قابل‌ذکر، مدیریت خروجی بخار از دی اریتور (دی اریتور تجهیزاتی است که از آن برای حذف کردن اکسیژن و گازهای حل‌شده در آبی که خوراک بویلرهای تولید بخار است استفاده می‌شود) و هدایت آن به سمت تجهیزاتی موسوم به کویل (نوعی مبدل سردکننده) است که این بخار به مایع تبدیل‌شده و در مخازنی نگهداری می‌شود، آب مقطر تولیدی این روش تقریباً همه نیاز دانشکده و آزمایشگاه‌های آن را تأمین کرده است. یادآورمی شویم که آب مقطر تولیدی به این شیوه در اختیار دانشکده‌های دامپزشکی، مهندسی و علوم هم قرار می‌گیرد.

ارسال کننده خبر: آمار

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه