برگزاری نشست معاونین اداری مالی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نشست معاونین اداری مالی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشکده ها با حضور دکتر حسین عسکریان معاون اداری و مالی مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دکتر باباخانی معاون اداری مالی دانشگاه فردوسی مشهد و سایر معاونان اداری و مالی دانشگاه ها در عصر روز سه شنبه 17 بهمن ماه 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر بابا خانی معاون اداری مالی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست معاونین اداری مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده‌ها، ضمن عرض خیرمقدم و گرامی داشت دهه فجر، گفت: عدم تخصیص به هنگام در ماه‌های پایانی سال مشکلات اعتباری بسیار جدی را برای دانشگاه‌ها ایجاد نمود که با پیگیری و تلاش مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر غلامی و معاونت محترم اداری، مالی و منابع انسانی و مساعدت مقامات بالای اجرایی کشور تااندازه‌ای مشکلات مرتفع گردید و امید است با تداوم مساعدت‌ها، صد در صد اعتبارات سال 96 محقق گردد.

دکتر بابا خانی در خصوص بودجه سال 97 که در حال حاضر در صحن علنی مجلس در حال بررسی است، اظهار داشت: عدم تخصیص بودجه مناسب و موردنیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌خصوص در بحث اعتبارات پژوهشی، پیشبرد برنامه‌ها و عملیاتی کردن اهداف و سیاست‌های ترسیم‌شده در برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فناوری را با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد.

وی در رابطه با سقف حقوق دانشگاهیان بیان کرد: عدم افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی به‌خصوص اساتید جوان با توجه به میزان دریافتی آن‌ها، مشکلات معیشتی دانشگاهیان را بیشتر خواهد کرد و این به‌نوبه خود می‌تواند بر فرایند آموزشی و پژوهشی دانشگاه تأثیرگذار باشد.

معاون اداری مالی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث مطالبات بازنشستگان، ردیف‌هایی پیش‌بینی‌شده بود که اگر از لایحه بودجه حذف نشده بود و مصوب می‌شد شاید مشکلات بازنشستگان و پیشکسوتان برطرف می‌گردید.

دکتر بابا خانی در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: امیدوارم اجلاس معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کنار بارگاه مقدس امام هشتم، اجلاسی باخیروبرکت برای خانواده بزرگ آموزش عالی کشور باشد.

دکتر حسین عسکریان معاون اداری و مالی مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معاون اداری مالی مدیریت منابع وزارت علوم نیز در این نشست اعلام کرد: تا پایان سال 1397 نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در همه‌ی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور پیاده‌سازی می‌شود و افزود: در سال جاری در چند دانشگاه کشور نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به‌صورت پایلوت اجراشده است و سال آینده در همه‌ی دانشگاه‌های کشور و مراکز پژوهشی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به‌ضرورت افزایش سهم بودجه‌ی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از طریق بازنگری مدل تعیین بودجه گفت: باید سهم پژوهش و تحقیقات در تولید ناخالص ملی افزایش یابد.

معاون اداری مالی وزارت علوم تصریح کرد: افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌ی دانشگاه‌ها، تعریف پروژه‌های مشارکتی میان دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و استفاده از ظرفیات خیرین آموزش عالی از برنامه‌های در دست وزارت علوم برای توسعه‌ی دانشگاه‌ها است.

دکتر عسکریان با اشاره به تشکیل شورای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور برای تعیین برنامه‌ها و نظارت بر اجرای اصول مدیریت سبز گفت: درزمینهٔ ی اصول معماری ایرانی اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، ضوابطی در وزارت علوم در حال تدوین است و در سال آینده نیز اولین همایش فضاهای دانشگاهی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آغاز تدوین سند بالادستی ضوابط فنی نظام کالبدی و فضایی دانشگاه‌ها گفت: مدل ارزیابی مدیریت سبز دانشگاه‌ها با همکاری وزارت علوم و سازمان برنامه‌وبودجه تدوین‌شده است و بر اساس این مدل دانشگاه‌ها درزمینهٔ ی رعایت اصول مدیریت سبز رتبه‌بندی خواهند شد.

در ادامه‌ی این نشست ذیحساب و مدیرکل امور مالی وزارت علوم، هادی سحابی با تأکید بر استفاده‌ی فناوری‌های الکترونیک در فرایندهای اداری و مالی دانشگاه‌ها گفت: باید شیوه‌های قدیمی و ناکارآمد فرایندهای اداری مالی در مراکز آموزش عالی اصلاح شود.

وی افزود در به‌کارگیری فناوری‌های الکترونیک و نرم‌افزارهای رایانه‌ای باید با آشنایی برنامه نویسان با فرایندهای اداری و مالی بخش دولتی و کارآمدی این نرم‌افزارها دقت کرد.

ذیحساب وزارت علوم اظهار داشت: هرگونه اصلاح روش‌های اجرایی و به‌کارگیری روش‌های جدید باید با ارتقای استانداردها و سطح رضایت کارکنان و کاربران مرتبط صورت گیرد.

مدیرکل امورمانی و.زارت علوم با اشاره به استفاده از سامانه‌ی «سام عتف» در دو سه سال گذشته در بخش مالی وزارت علوم گفت: با استفاده از این سامانه فرایند انجام امور مالی وزارت علوم و دانشگاه‌ها در کمترین زمان و با حداکثر دقت عملیاتی شده است.

در بخش پایانی این همایش معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سؤالات و پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را درزمینهٔ ی مسائل بودجه‌ای، حقوقی، مالی و تشکیلاتی با مسئولانم وزارت علوم درمیان گذاشتند.

811284

811285

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه