رییس دانشگاه فردوسی: دروس نظری مادران دانشجوی دارای فرزند خردسال غیرحضوری شد

مشهد-ایرنا-رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: غیر حضوری شدن دروس نظری دانشجویان مادر دارای فرزند کمتر از ۳ سال، یکی از اقدامات جدید این دانشگاه در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود میرزایی شهرابی روز سه‌شنبه در نشست خبری ارائه برنامه تحولی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: باید با توجه به اقتضائات روز جهان و کشورمان برنامه‌های آینده این دانشگاه به روز رسانی شود و در این مسیر باید اهداف جدیدی تعریف شود.

وی بیان کرد: این دانشگاه باید برای حل مسائل جامعه برنامه داشته باشد، برای نیل به این موضوع نیاز به ارتباط تنگاتنگ در همه بخشها دارد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخی از دستگاه ها و صنایع استان کمتر به این دانشگاه توجه دارند و فعالیت‌های پژوهشی خود را به دانشگاه‌های شریف، تهران و اصفهان می‌سپارند که جای تاسف دارد.

وی افزود: در گذشته آئین نامه ارتقای استادان دانشگاه به گونه ای بود که آنان را به سمت تهیه مقاله سوق می‌داد و از آنها انتظاری برای حل مشکلات جامعه وجود نداشت، ولی اکنون مسیر ارتقای آنان برای رسیدن به دانشگاه تمدن‌ساز، تغییر کرده است.

میرزائی در خصوص تعریف خود از دانشگاه تمدن‌ساز اظهار کرد: اگر رشد اقتصادی و فناوری، منتج به تولید علم و یا محصول برتر ایرانی در سطح جهان شود، آن وقت شاهد رجوع سایر کشورها به ایران اسلامی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اکنون کشورمان یک درصد جمعیت دنیا و همچنین یک درصد مساحت جهان را در اختیار دارد، ولی با این حال ۲ و نیم درصد تولید علم و حدود ۶ درصد تولید مقالات پر استناد جهانی را از آنِ خود کرده است که می‌تواند از منظر ثروت‌آفرینی، از آن به خوبی بهره برد.

رییس دانشگاه فردوسی: دروس نظری مادران دانشجوی دارای فرزند خردسال غیر حضوری شد

رونق اقتصادی با ایجاد دانشکده های معدن و فناوری

رییس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: جوان‌گرایی در کنار استفاده از تجربه افراد با سابقه می‌تواند منجر به حرکت رو به جلو در این دانشگاه شود و بر همین اساس انتخاب معاونان و روسای دانشکده‌ها بر این رویکرد است تا در نهایت به دانشگاه تمدن ساز تبدیل شود.

وی با اشاره به رویکرد مردمی سازی، ایجاد شبکه بین نخبگان و صنایع و همچنین تمرکز بر حل مشکلات و مسائل جامعه گفت: دانشگاه فردوسی باید مورد توجه و محل رجوع مردم کشورمان و شهر مشهد باشد و از این رو به جای برداشتن دیوار دانشگاه، باید فکر رجوع به دانشگاه برای حل مسائل جامعه باشیم.

میرزائی بیان کرد: توجه به مزیت‌های استان خراسان رضوی همچون صنایع خلاق فرهنگی، معدنی و غذایی، می‌تواند منجر به رونق بیشتر این خطّه از کشورمان شود.

وی ادامه داد: وقتی خراسان رضوی برترین استان کشور در تولید گیاهان دارویی است، باید دانشکده کشاورزی این دانشگاه به تولید و تکثیر بذر گیاهان دارویی توجه بیشتری داشته باشد و این در حالی است که در گذشته کمتر به این موضوع توجه می شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایجاد دانشکده های معدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می تواند این دانشگاه را متحول کند و موجب درآمد اقتصادی بیشتر برای استان خراسان رضوی شود.

وی ادامه داد: شکل گیری پژوهشکده علم و دین یکی از اقدامات در حال انجام است، راه اندازی این پژوهشکده، محل رجوع دانشمندان کشورهای اسلامی به این منطقه خواهد شد.

میرزائی با اشاره به شکل گیری زیست بوم نوآوری شرق کشور بیان کرد: ایجاد هم افزایی در مسیر تحول با همکاری و همیاری پارک‌های علم و فناوری پهنه شرق کشور برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به پیاده سازی ادبیاتِ فناوری و نوآوری در دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: بر این اساس هر دانشکده موظف به ایجاد ۲ شرکت دانش بنیان در حوزه فعالیت خود شده است تا شرایط مناسبی برای حضور دانشجویان و کسب تجربه در مسیر تولید ثروت را بیاموزند.

دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ تاسیس شد. این دانشگاه ۸۰۰ عضو هیات علمی دارد و ۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که حدود ۲ هزار نفر از آنان دانشجوی بین‌المللی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha